”Jag är strategin”

Alessandro-Catenacci-foto-Max-Plunger.jpg

Alessandro Catenacci är grundare och storägare i hotell, restaurang och konferenskedjan Nobis. Framgången som företagare bygger på hårt slit, magkänsla och sinne för detaljer. Men också på en rad överdrifter.

– I början var jag kanske inte helt sanningsenlig när jag fick frågor som ”har du jobbat länge med krogar?”, från hyresvärdar eller människor som man ville samarbeta med på olika sätt. ”Jaaa, verkligen! Flera år!” svarade jag då.

Resan till att bli en av de största krogentreprenörerna i Sverige började på Folkungagatan på Södermalm i Stockholm. Där öppnade Alessandro Catenacci, eller Sandro som han kallas, sin första restaurang – Caına – tillsammans med sin pappa Enzo Catenacci, som då övergett sin karriär som varietéartist för kockyrket. Han var 22 år gammal.

– Då handlade det om att gå på vilja och glädje. Men så värst mycket koll på läget hade jag väl inte. Jag antar att den entusiasm folk kunde skönja hos mig kunde kompensera för de där åren av praktisk erfarenhet som jag saknade.

33 år senare har hans företag vuxit till en koncern med 700 del- och heltidsanställda. Under de senaste fem åren har omsättningen ökat från 200 miljoner kronor till 870 miljoner. Kända varumärken som Café Opera, Operakällaren, Hotel J, Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Stallmästaregården och nyligen förvärvade Fabriken Furillen på Gotland är några av innehaven i Nobis-familjen. Alla anläggningar tar tillsammans emot runt 4 miljoner gäster per år.

Hur gick det till? Sandro Catenacci har ingen exakt förklaring. Någon utstakad tillväxtstrategi har det i alla fall aldrig handlat om.

– Jag har försökt sätta mig ner och rita rutor och kurvor men det funkar inte för mig.

– Jag skulle väl snarast säga att vi inte har någon speciell strategi – det är väl det som är vår strategi.

– Nej, förresten. Så här är det! Det är jag och min magkänsla som är strategin! Som entreprenör är man som en röd tråd för sitt bolag. Med det menar han att det är hans sammantagna erfarenhet och företagarinstinkt som ligger till grund för hur företaget utvecklas. Som entreprenör gäller det att våga lita på sin magkänsla. Det är en av skillnaderna mellan ett entreprenörsdrivet företag och andra företag, där beslutsprocesser är längre och beslut grundas på analyser och utmejslade affärsplaner. I det egna företaget är arbetet mer lättrörligt.

Magkänslan har blivit mer träffsäker med åren – och misstagen. För det har varit många sådana.

– Det största misslyckandet var fastfood-projektet Matpalatset i mitten av 1990-talet. Där förlorade vi 50 miljoner kronor innan det gick omkull. Det handlade mest om dålig tajming. Det är inte alltid bra att vara först.

Har du något mer aktuellt exempel?
– Tja, saker kan gå snett hela tiden, i stort och i smått. Jag misslyckas hela tiden, kan man väl säga. Största misstaget denna vecka var att jag råkade radera massa mappar som ekonomiavdelningen hade skapat för bokföringen och arbetat med under lång tid.

Det är förmodligen oundvikligt att livet som egenföretagare ibland innebär jobbiga perioder. Det som är avgörande är hur man hanterar dem, menar Sandro Catenacci som efter hårda prövningar i såväl privatlivet som i företaget vet vad som fungerar bäst för honom.

– När det kommer en mörk period måste man acceptera det. Man måste böja sitt huvud och inte sprattla och arbeta så hårt emot problemet, för då riskerar man att förvärra situationen.

För en person som känner att han ”är strategin” gäller det att ha full koll på alla moment. Det försöker Sandro Catenacci skaffa sig, hela tiden. Men inte, som man kanske skulle kunna tro är vardag i branschen, genom att hänga på sina krogar till långt fram på nätterna.

– Jag har inte varit på till exempel Café Opera under kvällstid på fem år. Middag äter jag med min familj eller mina vänner och helst inte på jobbet.

Varje morgon börjar med en espresso och läsning av gårdagens omsättningssiffror från samtliga verksamheter. Dippar försäljningen, eller för den delen även om den sticker uppåt, tar han kontakt med ansvarig personal och tar reda på orsaken.

Han är en chef som inte drar sig för att delta i alla nivåer, ingen detalj är för liten för att lämnas åt slumpen.

– Sådant som att det ligger cigarettfimpar vid entrén till en restaurang är inte acceptabelt. Då säger jag åt den som är chef där att se till att de försvinner. Gör de inte det säger jag till igen.

Sandro Catenaccis tre bästa tips till nya restaurangentreprenörer:

Tänk på helheten. Helhetsupplevelsen har blivit allt viktigare. Det som alltid gäller är en hög klass på mat och service. I dag vill gäster dessutom ha en upplevelse, det kan handla om underhållning eller ett visst koncept för miljön.

Avskräcks inte av konjunkturen. Det är lite avvaktande stämning i restaurangbranschen nu, de flesta aktörer väntar på att se var att samhällsekonomin är på väg. Men det finns absolut utrymme för att starta flera restauranger i Stockholm eftersom staden växer kraftig varje år. Att starta hotell, som oftast innebär en långt större investering, är dock svårare i dagens konjunkturläge.

Gneta med kostnaderna. Det mesta går att trimma ner bara man är målmedveten. Men gör det inte som intensivast från första början. Satsa först på att bygga volym – få upp antalet gäster och omsättningen. När verksamheten börjar bli etablerad börjar man se över kostnaderna.