Skolprojekt digitaliserar rymden och kroppen

Långt över 100 kommuner och friskolor använder Naturvetenskap och teknik för alla. Till hösten ska några av programmets teman finnas i digital form. Utvecklingen drivs i projektet NTA Digital. Projektets ordförande, Anders Ynnerman, är professor i vetenskaplig visualisering vid Linköpings universitet och grundare av Visualiseringscenter C i Norrköping.

Varför behövs NTA Digital?

– Det pågår en teknisk revolution som öppnar nya möjligheter för att utveckla och utnyttja digitala pedagogiska hjälpmedel. Samtidigt finns det ett uttalat behov av att öka intresset för vetenskap och teknik för att säkra tillgången till kompetens. Man ska också vara medveten om att eleverna redan är vana vid den här typen av teknik och det skapar möjligheter och utmaningar för skolor.

Vad kommer NTA Digital att innehålla?

– Det blir två teman, kroppen och rymden, med en blandning av realtid, 2D och 3D tillsammans med uppdrag och berättelser. Det ska ge en spelkänsla och lärande i en härlig blandning. Eleverna kan experimentera med sådant som inte enkelt går att göra i verkligheten. Det blir interaktivt i högsta grad och med den nya standarden för 3D på webben.

Vad innebär detta för Sverige?

– En unik chans eftersom vi kan nå ut till många snabbt genom NTA:s organisation. Det kan positionera oss i täten för den här typen av pedagogiska hjälpmedel och Sverige har en chans att ta täten inom detta högaktuella område.

Hur arbetar ni?

– Det är en liten projektorganisation. Vi har lagt ut den tekniska plattformen på en webbyrå och anlitat ett ledande företag och institut för att göra 3D-modellerna av rymden och människokroppen. Till detta har vi kopplat vetenskapliga och pedagogiska experter på respektive tema.

Vilka utmaningar ser du framöver?

– Ny verksamhet innebär alltid en utmaning. Det här ska hålla i minst tio år, samtidigt som tekniken utvecklas. Innehållet måste vara intressant hela tiden och det kan komma ny information om kroppen eller solsystemet. Den måste vi kunna hantera. Målgruppen är kräsen, så innehållet måste vara konkurrenskraftigt.

Vad hoppas du ska bli resultatet när projektet är slut hösten 2015?

– En pilot in i den digitala världen. Förhoppningsvis blir det så lyckat att vi kan söka mer pengar för att digitalisera fler NTA-teman. Det finns ingen brist på saker att göra.