Ericsson och nya företag är i samma ekosystem

hans_vestberg_3.jpg

Små, nya företag är viktiga för stora, etablerade Ericsson. Det är där många av framtidens digitala produkter skapas. – Det lasset klarar Ericsson inte av på egen hand, säger Hans Vestberg, vd på Ericsson.

Ericsson vill bli bättre på att stödja entreprenörskap i Sverige.

– Det är helt avgörande för oss på Ericsson att det kommer nya företag ut på marknaden. Och att vi ska arbeta nära dem. Varför? Jo, för att de antingen ska jobba med oss på sikt, kanske bli underleverantörer till oss, eller för att de ska utveckla saker som ska användas i våra kunders nät. Då måste vi förstå deras behov, säger Hans Vestberg.

IVA-aktuellt träffar Hans Vestberg i den av Ericssons miljöer som kanske bäst representerar entreprenörskap och nytänkande. Ericsson Studio i Kista består av flera ”labb” för praktiskt utvecklingsarbete och en mängd mötesplatser – kulörta soffgrupper och en rad mindre amfiteatrar med bildskärmar. Kreativiteten stöds av fågelkvitter från högtalare i taket och visdomsord tryckta på väggarna. Idéerna som föds här kan på sikt bli ett självklart inslag i många telekomkonsumenters vardag.

Någon mil längre bort, i ett gårdshus på Drottninggatan i Stockholm, satte entreprenören och uppfinnaren Lars Magnus Ericsson upp sin verkstad för 136 år sedan. Miljön var inte lika omsorgsfullt stylad, men produkterna han tog fram där var banbrytande. De så kallade magnettelefoner med signaltrumpet var de första telefonerna på den nordiska marknaden och lade därmed grunden till att Sverige i dag har en stark ställning på världsmarknaden för telekom. Från den tretton kvadratmeter stora verkstaden har Ericsson växt till ett internationellt bolag med ca 108 000 anställda som under 2011 omsatte 230 miljarder kronor.

– Idag ser nog många Ericsson som ett stort företag som varken är speciellt entreprenöriellt eller beroende av att ha mindre entreprenörsföretag runt sig. Men vi är båda de sakerna, säger Hans Vestberg.

Själv är han, med undantag från ett par ungdomsår då han var diskoföretagare i hemstaden Hudiksvall, ingen typisk entreprenörssjäl. Men under sina 21 år på Ericsson har han sett hur viktigt det är att samverka med de som är det.

– Vi på Ericsson och de nya, mindre företagen verkar i samma ekosystem. Det är helt nödvändigt att vi har kontakt med varandra för att inte tappa Sveriges försprång inom it och telekom.

Kista är ett bra exempel på ett sådant ”ekosystem”. Där har Ericsson sitt huvudkontor och där finns också ett kluster av ett stort antal mindre företag. Närheten skapar affärer och ett bra utvecklingsklimat.

Trots det spektakulära flaggskeppet Ericsson Studio och alla de resurser som Ericsson har för forskning och utveckling är Hans Vestberg ödmjuk. Ericsson kan inte utveckla allt inom framtidens it och telekom på egen hand.

– Det finns ingen anledning för oss som stort företag att göra allt själva. Vi måste bestämma oss för vad vi kan bli riktigt bra på, var vi har stordriftsfördelar och fokusera på det.

I stället, tror han, utvecklas många av framtidens produkter och tjänster just nu i mindre företag av skickliga och drivna entreprenörer. I den världen vill Ericsson vara med på ett hörn och höra vad som händer, lära av entreprenörerna och i vissa fall samverka med dem. Dessutom borde Ericsson kunna bidra till att öka antalet nystartade företag, tror Hans Vestberg.

– Vårt jobb är att gå ut och berätta om möjligheterna så att fler vill och vågar starta nya företag. Vi ska prata mer om de möjligheter vi ser i ”the networked society”, det uppkopplade samhället som det så fint heter på svenska. Berätta om vad vi tror kommer hända inom tio, tjugo år för att öppna ögonen för entreprenörerna.

Den som tror att den största utvecklingen av produkter och tjänster inom internet och telekom ligger bakom oss har fel, tycker Hans Vestberg.

I dag har mellan 1,8 och 2 miljarder människor tillgång till internet (antalet varierar med olika källor). Ericsson gör prognosen att det kommer att vara fem miljarder 2017.

– Vi tror på en lavinartad utveckling av mobilitet och bredband i världen. Det gör att du som företagare får en mycket större möjlighet att utveckla och sälja dina produkter.

Han nämner Spotify som ett bra exempel på ett företag som förändrat affärsmodellen i sin bransch med hjälp av nätet. Lägre distributionskostnader och bättre kundkontakt är två av de största skillnaderna från skivbutikernas tid. För Ericsson betyder det nya sättet att lyssna på musik nya affärsmöjligheter. Och nya utmaningar.

– Vi måste bygga om vår teknologi för att den ska möta de nya behoven. Till exempel ska våra nät klara att ge högre hastighet till en Spotify-kund som är ”premium user”. För att vi ska kunna anpassa vår teknologi måste vi ha förstå att det finns tjänster med sådana behov. Det är ju avgörande för vår tillväxt.

För Ericsson, precis som för alla telekombolag, gäller det att hänga med när liknande paradigmskiften sker i andra branscher. Sådana skiften bestämmer villkoren för hur Ericsson ska utveckla sitt utbud inom till exempel ”the cloud”, mobilitet och bredband, som är de tre mest intressanta områdena för bolaget i dag.

Hans Vestberg nämner ”public safety” (allmän säkerhet i samhället), vård/omsorg och energi som exempel på industrier som som har mycket att vinna på att utnyttja de teknologierna.

– Ta hälsovård. Där är det begränsat utnyttjande av mobilitet eller bredband i dag, men delar av hälsovården skulle kunna levereras mobilt. Det skulle någon med kunskap om den branschen kunna ta fram appar för, eller leverera it-utbildning till de som arbetar där. Där vill vi gärna att det ska komma fram nya, drivna företag.

Hans favoritexempel på tjänst för framtiden ser han i fordonsbranschen.

– Inom en snar framtid, som jag nog i och för sig är ensam om att tro på än så länge, kan bilbranschen ändra sin affärsmodell radikalt genom att sälja hästkrafter per 24 timmar.

Hur då? 
– Jo, säg att du behöver åka upp till Norrland och hälsa på släktingar, då behöver du extra hästkrafter så du kan köra fortare i ett antal timmar. Om bilen är ”connected” så kan du ladda ned och betala för det.

Vad är ditt bästa exempel på entreprenörer som Ericsson samarbetat med?
– Det måste vara de danska bröderna. Nu snackar vi verkligen om entreprenörer. Det började med att de tappade bort en kompis i ett flyktingläger i Pakistan. För att hitta honom bland tiotusentals andra fick de rådet: sätt upp ett kort på väggen och skrik ut hans namn.

Bröderna, som heter David och Christopher T. Mikkelsen, grundade Refugees United 2005. Ericsson hjälpte till att utveckla en mobilportal där hittills ungefär 180 000 flyktingar har registrerat sig för att hitta sina anhöriga.

Genom att ha kontakt med studenter och forskare ute på svenska högskolor och universitet, träffa representanter för andra branscher och delta i projekt som Prins Daniels Fellowship vill Ericsson bidra till att fler företag startas.

– Det är bra för Ericsson och det är viktigt för Sverige som land också. Sverige har tidigare skapat gigantiskt stora exportföretag. Det är kanske inte det vi kommer att göra i framtiden, men däremot tror jag på stor mängd mindre företag som blir lika lyckosamma tillsammans.

Hans Vestbergs råd till dig som vill starta eget inom IT/telekom

  • Ett företag som startar som avknoppning från ett större etablerat företag får med sig en bra produkt som kommit en bit på vägen och dessutom kontakter med en potentiell kund. Så har många framgångsrika företag börjat. Om vi på Ericsson ser att ett mindre och mer nischat företag har lättare att lyckas med en viss produkt eller teknologi så släpper vi av den. Sedan kanske det företaget blir vår underleverantör.
  • Förändra affärsmodellen i grunden. Ofta är det en bättre affär på sikt att göra som Spotify, våga hitta helt nya affärsmodeller, än att anpassa teknologin till hur man gör i dag i en viss bransch.
  • Tänk gränslöst. Vi tror att antalet internetanvändare kommer att nära nog tredubblas till 2017. Du kan utveckla i Sverige och ta produkten var som helst i världen.
  • Samarbeta med aktörer i den industrin där du ser dina potentiella kunder. De kan visa ditt företag vad de behöver och ibland vara med och ta fram en ny produkt.