Rätt medarbetare bakom framgången

Johan_Skarborg_Exterior.jpg

Rätt medarbetare i en stark företagskultur med fokus på nöjda kunder och försäljning ligger bakom framgången för Academic Work, säger medgrundaren Johan Skarborg. Och att grundarna fick en djupare förståelse för varandra i början genom personlighetstester.

Johan Skarborg var 25 år, student på juristlinjen och hade just dragit i gång ett företag som sålde italiensk hudlotion, när kompisen Jeremias Andersson föreslog att de i stället skulle starta en helt annan typ av företag. Då, 1998, fanns bemanningsbranschen knappast som begrepp, men det lät som en bra idé att hyra ut studenter som behövde extrainkomster till företag som behövde extrapersonal. Det var det, skulle det visa sig.

De tre grundarna lånade ett rum i källaren på KTH, där en av dem studerade. De skaffade varsin företagstelefonkatalog, delade upp alfabetet i lika delar och började ringa. Det stod snabbt klart att de tagit sig in på en marknad i extrem tillväxt.

– I vår första affärsplan skrev vi in målet att vi skulle omsätta 20 miljoner inom fem år. Då verkade det väldigt offensivt. Nu omsätter vi 1,7 miljarder och förmedlar över 18 000 jobb per år.

Mindre misstag, som när en kollega beställde 70 000 tablettaskar med det första bolagsnamnet på, Academic Match, en månad innan skiftet till det nuvarande namnet, kom man snabbt över.

Arbetslusten var det heller inget fel på.

– Jag kommer ihåg en av våra medarbetare som sa, ”jag är extremt osäker på hur det här kommer att gå, men det kommer i alla fall vara kul”.

Men företaget hade ett stort problem. Det saknade medarbetare som kunde sälja.

– När vi gick från tre grundare till att börja anställa så var vi mer glada över att det fanns de som ville jobba hos oss än fokuserade på att hitta rätt personer. Så där stod vi med en massa människor vi tyckte mycket om, härliga personer, många som var våra kompisar. Men ingen som var duktig på försäljning eller ens tyckte det var speciellt roligt. Och vi själva var inga bra ledare inom försäljning. ’Här har du en säljpärm – läs den!’’

Två år efter starten var Academic Work i kris.

– Vi sålde dåligt och det gjorde att pengarna började ta slut. Jag minns att vi som värst var cirka ett kvartal från konkurs. Vi lyckades dock lösa det akuta problemet genom att vi fick in en stor kund och det mer långsiktiga problemet genom ett mer noggrant rekryteringsarbete. I dag kan ingen medarbetare, oavsett yrkesroll, missa att försäljningen är en motor för verksamheten.

Johan Skarborg pekar på fler förklaringar till den starka tillväxten.

– Vi har haft massor med tur och bra tajming. Men framför allt så känner jag att det är få personer som velat detta så mycket som oss. Och vilja slår kompetens. Vi jobbade nästan dygnet runt i flera år, det fanns inget alternativ för oss.

Företagskulturen bygger bland annat på en vilja att hjälpa unga människor att få jobb. Men i takt med att bolaget växt sig större har det känts viktigt att utöka ansvaret till annat än den egna verksamheten. Det gör man genom avsätta en procent av koncernvinsten till att stötta byggandet av skolor i Zambia.

Arbetsvilja, säljfokus och företagskultur – en hel del känns igen från när andra entreprenörer försöker förklara varför man nått framgång. Men en sak sticker ut.

När de tre grundarna började bygga upp företaget var det mycket konflikter dem emellan.

– Att välja partner i sitt bolag är lika viktigt som att gifta sig. Du ska leva med den här personen under extrema omständigheter.

– Kompisskapet finns ju där och vi hade samma vision för bolaget. Men vi var oense ofta. Om allt som gick att vara oense om.

Att entreprenörer i ett bolag har olika åsikter och till och med bråkar om vad som är rätt är vanligt och behöver inte vara något negativt, påpekar Johan Skarborg.

– Men vi argumenterade och diskuterade inte i början på ett konstruktivt sätt, utan diskussionerna tog för mycket energi.

De kände dock till ett företag som var mycket duktiga på personlighetstester och gruppanalyser.

– Vi hade alla tre alltid tyckt det var spännande med personlighetsanalyser så vi gick dit. Och det var extremt spännande. Hon gjorde en profil på oss och analyserade hur vi skulle fungera tillsammans.

– För oss var det här häpnadsväckande. Hon kände inte oss, men kunde ändå på ett mycket träffsäkert sätt förklara hur var och en av oss fungerade och vilka utmaningar vi skulle ha med varandra. Att genom dessa analyser få en djupare insikt om varandra hjälpte oss enormt mycket under de första åren och bidrog till betydligt mer konstruktiva diskussioner och därmed bättre beslut.

Det har gått femton år sedan Johan Skarborg startade Academic Work, och innan dess hade han ett par mindre egna bolag. Men egentligen har han varit entreprenör, i alla fall i tanken, sedan han var tio och bakade bullar som han sålde till grannarna. Det var inte förtjänsten på 58 kronor som avgjorde hans framtid, utan hans föräldrars reaktion.

– Jag minns när jag vid ett tillfälle hade sålt alla bullarna och kom hem så sa min pappa, som var en försiktig general och världens klokaste människa, till sina kompisar: ”Ja, Johan kommer att köra igång ett eget företag och bli miljonär när han blir stor.”

– Oavsett om du vill bli entreprenör, lärare, bagare eller vad du vill med ditt liv så hjälper det enormt mycket om du har någon som tror på dig. Jag hade tur som både han en mamma och pappa som trodde på mig.

Johan Skarborg: Tre tankar om entreprenörskap
Kundfokus! Alltid fokus på försäljning och att hjälpa dina kunder med deras problem.
Bäst medarbetare vinner. Rekrytera rätt personer och se till att behålla dem.
Välj din partner/partners med omsorg. Ni ska strida tillsammans så säkerställ att det är någon som har samma ambitioner som du har.