Jag visste att kraften och den positiva känslan i det vi ville förmedla skulle fungera världen över

Kristina-Lindhe.jpg

Intresset för färg, form och textil har alltid funnits där. Likaså övertygelsen om att livsstilsföretaget Lexington skulle bli ett framgångsrikt, internationellt varumärke.

-Jag visste att kraften och den positiva känslan i det vi ville förmedla skulle fungera världen över. Och nu har vi bevis för att det var rätt, säger Kristina Lindhe, grundare till Lexington.

Redan från första början var Lexington en succé. Mycket berodde det på att Kristina Lindhe redan var en känd företagare i sektorn och hade ett inarbetat återförsäljarled. Hon behövde inte bevisa att det hon sålde var bra.

-Från det att vi gick ut i det svenska försäljningsledet gick allt väldigt fort. Den första nya marknaden, Norge, kom efter ett år. Därefter bestämde vi oss för att växa med två nya marknader per år, och det gjorde vi ända fram till lågkonjunkturen. Sedan har vi växt ytterligare, några marknader har tillkommit och några har fallit ifrån. Man kan säga att kartan har ritats om.

Kristina säger att hon är stolt över företagets snabba tillväxt, men att det också har funnits svårigheter under resans gång.

-Det har absolut inte bara varit raksöm hela tiden, det har varit en del zigzag. Men det leder ju också framåt!

Kristina Lindhe är född och uppvuxen i Nyköping. En stad där de unga då, enligt hennes egen beskrivning, i stort sett hade tre vägar att välja på; läkare, lärare eller ingenjör. Kristina valde lärarbanan men arbetade inte som det särskilt länge.

-Jag startade sommarbutik i Trosa och hade tänkt att jag skulle ha flera butiker utefter ostkusten. Efter det startade jag ett annat företag, Arctic Wool Design, som gjorde filtar i Sverige. Väveriet låg i Norrland och det mesta såldes på export. Det var under den här tiden jag lärde mig att man behöver fler än en produkt i den här industrin.

1997 startade Kristina Lindhe Lexington. Hon ville förmedla en känsla, upplevelsen av kvalitet, ett livsstilsmärke. Redan från början var hon helt övertygad om att den känslan skulle fungera på väldigt många marknader.

-Jag får ibland frågan hur jag vågade starta, men jag har helt ärligt aldrig ens tänkt så. Säger man ”våga” så förutsätter det att man är litet rädd. Det har jag aldrig varit. Det är man inte som entreprenör.

Hon säger att drivkraften handlade om övertygelsen av sin idé och att det nischade segmentet i sig redan från början krävde en större marknad eftersom Sverige på många sätt är ett litet land. Belöningen får hon genom att se produkten, Lexingtonkänslan, förmedlad.

- Lexington är inte bara ett jobb för mig, det är en livsstil. Jag och min man både jobbar och lever med det här hela tiden. Men det är absolut ingen belastning. Vi drivs framåt av det vi kan åstadkomma, att bara förvalta är inte lika roligt.

Kristinas make Tommy har funnits med i bilden sedan starten. Först som styrelseordförande och från 2003 på heltid i Lexington.

- Att min man kom med i företaget är en av de bästa sakerna som skett under vår resa. Jag tycker att det var en självklarhet. Tommy brukar säga att han ångrade det i början, när lönekuvertet kom, säger Kristina och skrattar. Men det var faktiskt där allt satte fart, när vi bestämde oss för att ha ett annat management. Som entreprenör är du inte bra på allt, man ska koncentrera sig på det man är bäst på och låta andra ta över övriga delar.

Kristina Lindhe säger att de inte alltid är ense men att stor tillit, respekt och insikt om varandras styrkor och svagheter är nyckeln till framgång. Är det en diskussion om Kristinas beslutsområden, då backar han och tvärtom.

- Vi har från början haft en väldigt tydlig affärsplan och tillväxtplaner hela tiden. Det är oerhört viktigt att ha som företagare. Annars blir det inte bra.

Kristina Lindhe återkommer gång på gång till vikten av tydlighet som entreprenör. Att ha en plan för vad man ska göra, varför, och hur saker och ting ska vara. För Lexington har planerna blivit till en grundläggande form för nästan allt.

- Jag vill ha kontroll, men har inga problem att släppa den ifrån mig om jag litar på att någon annan gör det lika bra. Då är det snarare bra. Jag kan istället lägga mer tid på det jag är bäst på för annars kan vi ju inte växa.

År 2008 utökades varumärket med sin första klädkollektion. Kristina berättar att den kom till för att Lexington alltid har haft människor i sin marknadsföring. Bilden är central för varumärket och i all kommunikation.

- När vi visade vår värld på bild hörde folk av sig. Men de frågade inte om man kunde köpa kläderna modellerna hade på sig, utan var de fanns.

Bakom stilen fanns Kristina, som var med vid varje fototillfälle och också ansvarade för att se till att modellerna hade något att ta på sig. Den speciella mixen av privat och lånat gick hem och Kristina omvandlade återigen kraften, nu till en egen kollektion. Idag har Lexington också licenser på glasögon och parfym.

- Nästa område? Nej, det är inget som är aktuellt just nu. Man kan inte bara ta fram nya saker, vi behöver utveckla gamla marknader först. Tydligheten kommer först.

Det var också skälet till grundarna bakom Lexington inte har synts utåt förrän på senare år. Kristina säger att de ville att varumärket skulle tala, inte personerna bakom.

- Det tog tio år innan jag syntes utåt, men affärspressen hade fått upp ögonen för vem jag var så det skrevs en del ändå. Då tog vi beslutet att synas litet mer, för att kunna ge rätt bild av företaget. Men fortfarande är det många som inte förstår hur etablerade vi är som varumärke utomlands. Man har litet svårt att relatera till det i Sverige, det kan jag ibland känna är litet tråkigt.

Som expert i Prins Daniels Fellowship vill Kristina Lindhe ge sitt bidrag till att det ska pratas mer om entreprenörskap och företagande i Sverige.

- Vi behöver prata mer om hur och var de flesta jobben skapas i Sverige. När de stora industrierna minskat arbetstillfällena under en period är det entreprenörsdrivna företag som ger nya jobb. Det kommuniceras alldeles för litet i Sverige – hur viktiga entreprenörerna är.

Med lärarbakgrunden kommer också ett självklart engagemang för ungdomar, skola och vad som händer i världen.

- Jag trodde ju att jag kunde välja mellan tre yrken. Idag har världen blivit så mycket större och det ger större tveksamhet för de unga om hur man ska välja väg. Jag är övertygad om att bästa inspirationen kommer från oss som redan har gjort det. Det känns verkligen fantastiskt att få vara med och bidra och ge tillbaka litet av de erfarenheter jag har samlat på mig.