Det här är ju precis det jag alltid har velat göra – att få fler att äta bättre

Lina-Geback.jpg

Det är något speciellt med insikten att 40 000 kunder i Sverige, varje månad lagar och äter det som vi har planerat. -Tanken gör mig verkligen stolt och glad, säger Lina Gebäck, grundare av Linas matkasse. Det här är ju precis det jag alltid har velat göra – att få fler att äta bättre.

Det kunde ha börjat bättre. Lina Gebäck, utbildad dietist, hade jobbat som kock på en förskola i Göteborg ett par år i väntan på drömjobbet. Nu var hon föräldraledig och kände verkligen att hon ville mer. Det var ju dietist hon ville jobba som, men konkurrensen var hård. Jobbsökarkrampen slog till och Linas krav på sig själv var både stora och höga.

-Jag kunde faktiskt inte få ihop ett CV, för jag visste att jag måste göra det så bra, säger Lina Gebäck. Det var mycket enklare att söka in och läsa till sjuksköterska istället, där visste jag att det var lättare att få jobb.
Ett år in på nya utbildningen ringer Linas bror Niklas och frågar om hon vill ha jobb – som dietist i det nya företag han såg framför sig.

-Idén till Linas matkasse kommer från min svägerska Malin. En höstkväll står hon i hallen i huset där de bor, trött efter jobb och hämtning på dagis och säger till sin man: ”Varför skulle man inte kunna få med sig en matkasse när man står still vid rödljuset på väg hem?” Niklas såg potentialen direkt.

Lina säger att hon blev väldigt glad över telefonsamtalet, men förklarar också att hon egentligen inte alls trodde på idén.

-Nej, jag trodde att man ville handla själv. Handla och planera – det är ju så roligt! Och varför skulle man vilja att någon annan bestämde vad man skulle äta? Det är väl något man bestämmer just den dagen. Samtidigt var det ju spännande att få jobba med mat. Nu skulle jag få göra det jag ville – jobba för bra matvanor.

Lina började genast planera menyer och fundera över ramarna för matkassen. Sedan testade hon sig fram men har under alla år behållit sina ingångsvärden: gott, nyttigt och lättlagat och alltihop väl genomtänkt. En variation av snabba rätter och så något litet svårare som inspiration.

-På den förskola jag jobbade serverades vegetariskt tre gånger i veckan. Det vegetariska flyttade jag med in i matkassen, eftersom det inte är en självklarhet för alla. Man kan inte tvinga folk, men en dag i veckan, det tyckte jag var rimligt. Idag har vi levererat sex miljoner vegetariska tallrikar. Jag är ganska nöjd med att ha nått ut till så många. Både klimat och hälsa vinner på att man ibland byter ut köttet.

Intresset för mat har alltid funnits där, men det var på högstadiet som tanken kom att det vore häftigt att få jobba med mat, näring och hälsa. Det finns inget självklart påbrå hemifrån. Lina har en mamma som gillar att laga mat och en riktig bullfarmor, men inget utöver det vanliga. Idag kan Lina inte ens tänka sig något annat.

-Nej, från det att vi startade har det inte funnits någon återvändo. Kunderna gillade konceptet och väntade sig en ny middagsmeny även nästa vecka. Nu flyter ju allt fint, vi har många anställda och jag är absolut inte ensam i arbetet med att ta fram recept eller provsmaka. Annat var det i början, när jag stod och lagade mat i vår lilla tvåa i Göteborg varje dag och på kvällarna tryckte vi loggan med schablontryck på kassarna som fick hänga på tork i vardagsrummet. Semestrarna var den lucka som gav mig tillfälle att komma ikapp med menyerna. Det har varit mycket jobb, väldigt slitsamt bitvis, men jag ångrar ingenting.

Feedbacken från kunderna är snabb, både via Facebook, telefon och mail. Lina får ofta kvitton på det företaget gör.

-En kund kom fram till mig på tunnelbanan och var så exalterad över hur goda middagar det var i veckans matkasse, en annan skrev till mig att jag hade förenklat hennes vardag. När någon skriver ”jag var helt värdelös i köket, men inser nu att jag faktiskt kan laga mat”, den sortens boost blir man aldrig mätt på.

Lina är bokstavligt talat företagets ansikte utåt. Hon påpekar att hon inte är ute efter att synas hur som helst. Samtidigt fungerar hennes porträtt som en kvalitetsstämpel, en garanti för kassarnas innehåll.

-Visst blir jag igenkänd, men kanske mer indirekt. När jag skulle skola in på dagis så såg jag att en mamma tittade väldigt forskande på mig, och sa: Har inte vi träffats? Även om det inte är vad jag hade tänkt mig så finns det tillfällen då jag är jätteglad över att kunder känner igen mig och kommer fram och pratar. Men som på Gasellgalan; där kommer det fram en man och säger ”Linas matkasse har räddat vårt äktenskap. Vi var på randen till separation för vi fick inte ihop livspusslet, idag lever vi ihop.” Ja, men du förstår ju – det är helt fantastiskt att få höra!

Lina säger att hon är noga med att dela med sig av feedbacken från kunderna till alla som jobbar på Linas Matkasse. Nyligen fick alla anställda också vara med och leverera matkassar, bara för att se hur det är att vara bud på företaget och möta kunderna i dörren.
Sedan starten 2008 har bolaget växt kraftigt. Idag finns 40 000 aktiva kunder i Sverige och alldeles nyligen har man också framgångsrikt börjat etablera sig i Norge. Produkten är densamma, men heter inte Linas matkasse och har en annan person som ansikte utåt. Ett aktivt val för att tillgodose Linas behov av kontroll.

-Sverige är tillräckligt stort för mig. Jag är glad över att vi växer, men vi är väldigt noga med varumärket. Där fungerar Niklas och jag litet som gas och broms, han är visionären som kommer med nya idéer medan jag ofta bromsar för att värna om kvalitén i de olika matkassar vi redan har. Att vi naturligt har haft de här olika rollerna har varit viktigt för företagets utveckling. Det har gjort att vi lanserat nya produkter i ett sunt tempo – utan att ge avkall på kvalitén.

Lina säger att hon bara ser fördelar med att driva företag med sin bror, men de skiljer strikt på privat och professionellt just för att de ses en hel del även utanför jobbet.

-Vi har barn i samma ålder och träffas mycket, hjälper varandra. Men vi pratar inte alltid på jobbet, vi gör så olika saker. Han driver företaget, tar de stora besluten och jag har alltid sista ordet när det gäller maten.

Företagets framgång handlar till stor del om den noggrannhet som finns i varje steg, menar Lina. Bra och genomtänkta menyer, vikten av att vecka efter vecka hålla en hög och jämn kvalitet kombinerat med en bra tillväxtmodell har varit framgångsreceptet.

-Jag minns när vi letade hus för att flytta till Stockholm. Vi var på visning och i köket i huset ser jag plötsligt mig själv på vårt menyblad. Det var då jag insåg hur stora vi hade blivit. Fram till dess hade jag jobbat på i mitt lilla kök, lagat mat och hade inga möten med leverantörer. Jag hade inte sett framgången så tydligt, förrän då. Och jag tänker fortfarande ofta på hur många som varje månad lagar och äter vår mat. Det gör mig så stolt och glad.

Hemma hos Lina Gebäck är det maken som står vid spisen. Lina säger att hon på arbetstid tänker på, smakar på och sysslar så mycket med mat att det är viktigt att ibland också få en paus från middagsplanering och matlagning.

-Med tre små barn och heltidsarbeten så är vi i samma situation som många av våra kunder. Och även om jag till en början var tveksam till affärsidén så njuter jag av att få maten hemlevererad och inte behöva planera vad vi ska äta till middag.