Spotify – den siste vita riddaren

lorentzon.jpg

Martin Lorentzon är den mindre kända grundaren av Spotify, musiktjänsten som stöpt om en hel bransch. I en exklusiv intervju berättar han om hur filmen Gudfadern inspirerade honom och medgrundaren Daniel Ek, varför han ser Spotify som den siste vita riddaren – och varför han väljer att stötta andra entreprenörer.

Spotifys lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm känns futuristiska, all inredning går i vitt och möblerna är gjorda i rutmönstrat stål och skinn. I receptionen sitter ett ungt par och kysser varandra passionerat till den höga musiken från Spotyfylistan ”Reception”. IVAs reporter och fotograf visas till ett mötesrum dit Martin Lorentzon ansluter, första minuten med näsan i mobilen.

Vi börjar intervjun med ämnet entreprenörskap. Martin Lorentzon önskar att fler såg möjligheterna i att driva eget och tror att det behövs nya företag för att skapa framtidens arbetstillfällen.

– Jag känner att jag vill göra mer, inom citationstecken ”så här på ålderns höst”, för att hjälpa till och bidra till att det startas fler bra företag i Sverige, om jag kan.

Drygt sex år efter starten har Spotify 20 miljoner aktiva användare – varav fem miljoner betalande – i femton länder, 700 anställda och beskrivs som företaget som förändrade musikbranschen i grunden. Det vore fel att säga att det fått Martin Lorentzon, som ser ett ständigt ”malande” och ”fokus, fokus, fokus” som enda vägen till framgång, att slappna av. Däremot försöker han tillåta sig att göra annat än att bara jobba i det egna företaget, till exempel att vara med i Prins Daniel Fellowship som mentor åt unga entreprenörer.

Han tar stöd i Maslows behovstrappa. Efter att ha tillgodosett sina grundbehov och förverkligat sig själv kan en person börja hjälpa andra. Där är han nu. Ett sätt att bidra är att vara med i Prins Daniel Fellowship som mentor åt unga entreprenörer.

– Om jag kan hjälpa Sverige, och individer, att bygga upp någonting så är det en skön känsla. Om man ger, så får man. Det är som i en kärleksrelation. Jag tycker det är ganska vackert.

Om Spotify vore ett band är det lätt att tänka sig Martin Lorentzon som låtskrivaren i bakgrunden och Daniel Ek som sångare. Medan Daniel Ek, vd, ofta syns i officiella sammanhand, till exempel som gäst hos Skavlan och som en av Sommarpratarna i P1, har Martin Lorentzon, styrelseordförande, valt att ligga lågt med exponeringen.

De har mycket gemensamt, som intresset för fotboll och musik och egenskapen att fokusera och bita sig fast vid sina mål. Men det finns också olikheter. De tips som Daniel Ek ger andra entreprenörer är handfasta och korta, ”våga för att lyckas” och det sägs att att han avslutar sina jobbmail med orden ”harder, faster, better, stronger”. Martin Lorentzon har ett annat, mer nyanserat, sätt att uttrycka sig. Det handlar inte bara om åldersskillnaden, Daniel Ek är 29 år och Martin Lorentzon 43.

– Vi kompletterar varann. Jag är ganska filosofisk och känslosam. Jag är också mycket mer intresserad av politik, Daniel är ganska ointresserad av politik.

Bakom Spotifys framgång ligger ett nära samarbete mellan de två grundarna, it-geniet Daniel Ek och den erfarna företagsledaren Martin Lorentzon. De lärde känna varandra 2005 på TradeDoubler, grundat av bland annat Martin Lorentzon, och blev snabbt vänner. Ett år senare startade de Spotify. Fortfarande har de daglig kontakt.

– Det är som att ha styrelsemöte varje dag. Vi promenerar eller tar en kaffe och löser problem. Om Daniel är utomlands tar vi det på telefon.

De umgås även privat.

– Daniel är min bästa kompis. Vi tränar ihop, vi gillar fotboll och går på matcher ihop, som El Classico (Real Madrid-Barcelona).

De brukar också kolla på film tillsammans. En klassiker har haft betydelse för deras sätt att bygga företaget.

– En av de första grejerna som Daniel och jag gjorde tillsammans var att vi kollade på Gudfadern 1, 2, 3, och vi brukar fortfarande kolla på den återkommande. Dels för att vi tycker att filmerna är roliga, dels för att det faktiskt finns faktiskt en massa saker att lära sig av dem. Inte de negativa grejerna, men annat.

– En sådan sak är när Michael Corleone berättar att ju högre upp han kommer, desto konstigare och mer problem blir det. Jag dras in i det och det är svårt att koppla av, säger han. Och tyvärr, nu ska jag inte framhäva mig själv, men så känner jag också.

Du är så upptagen, Daniel är så upptagen, ni verkar jobba jämt. Varför kan ni inte ta det lite lugnare nu när Spotify växt sig stort och det säkert finns många andra duktiga personer i bolaget?
– Det är en jättebra fråga som jag personligen brottas med. Jag försöker unna mig lite mer och leva mer i nuet, men det är ganska svårt att koppla av. Nu håller vi på och ska anställa ännu fler. Vi håller på och vrider om en hel musikbransch, det är ganska tufft.

Det finns fler skäl till att inte släppa greppet.

– Folk gör inte vad du säger till dom, utan som man själv gör. Om jag inte är här utan lägger upp facebookbilder från playan på Maldiverna, varför ska andra sitta här och jobba? Jag tror att man hela tiden måste vara här, hela tiden ha fokus, fokus, fokus. Det är en sak som jag vill lära ut till andra entreprenörer.

Dessutom har han dåliga erfarenheter av hur det kan gå om grundarna inte följer bolaget, säger han. Det var i TradeDoubler, verksamt inom onlinemarknadsföring, som det gick snett.

– I TradeDoubler, som jag och Felix Hagnö startade, hade vi ett tjafs 2007 när vi ville sälja hela bolaget till AOL Time Warner. Alla ville sälja, vi grundare, styrelsen och alla anställda, för det passade geografiskt med advertizing.com (ägt av AOL Time Warner) som var störst i USA och vi som var störst i Europa.

En ägare var dock emot.

– Pensionsfonderna köpte på sig aktier till 10,1 procent så de kunde stoppa budet. Då tappade vi sugen. Och nu har aktiekursen fallit från 237 till 14–15 kronor. Man blir ju jättedeppig när man ser det.

– Jag säger inte att TradeDoubler gick åt skogen för att jag och Felix lämnade bolaget, det hade det kanske gjort ändå. Men som svar på frågan: är grundarna så viktiga för ett bolag att de måste jobba med bolaget hela tiden, är svaret ja.



Vad gör du för att koppla av? 

– Jag har börjat spela gitarr. Och jag håller på med mycket idrott, squash, mountainbike, springer, powerwalks och bordtennis.

Han skulle gärna börja med simning också, för ”vatten är en fantastisk dimension”, men det finns ett hinder.

– Hur ska jag ta med mig Spotifymusik i vattnet?

Här finns en bra affärsidé för den som har lösningen på hur man gör en smart telefon vattentät.

– Jag har faktisk bollat upp det för flera. Det är stort med simning, triathlon och sådant är på frammarsch, men de skal som finns läcker.

Hur många spellistor har du?
– 40, kanske. Martins techno och Martins hardcore till exempel, de lyssnar jag på när jag cyklar och behöver energi.

Favoritmusik?
– Jag gillar Linkin Park och klassisk musik som Rodrigo Y Gabriel.

Vad betyder musik för dig?
– Jag tror det är något som relaterar till alla. Det händer nåt med nervsynapserna. Alla kan relatera till toner, det är nånting med toner, du mår bra av musik. Musik har makt att förändra människors liv.

När köpte du en skiva senast? 
– Jag har inte köpt en LP- eller cd-skiva på kanske nio år.

Det sägs ibland om Spotify att företaget har förändrat musikbranschen och hela dess affärsmodell i grunden. Distributionskedjan har kapats, eller i praktiken tagits bort helt och hållet, när musiken stremas över nätet i stället för att säljas paketerat som en skiva i butik. Men kritiken var till en början hård, bland annat från musiker som gick miste om intäkterna från skivförsäljning.

Det var orättvist, tycker Martin Lorentzon.

– Spotify är den siste vita riddaren, vi vill rädda musikbranschen. Faktum är att  vinylförsäljningen ökat, för folk köper fortfarande skivor av nostalgiskäl eller som samlarobjekt. Och alla vet att det är tack vare oss.

I dag ser de allra flesta att det inte finns något alternativ till streamingtjänster förutom piratkopiering och illegal nedladdning, tror Martin Lorentzon.

– Alla – artister, skivbolag och STIM – säger att vi är de som vände den svenska marknaden. Vi är idag den största inkomstkällan för musik, och det makalösa är att vi fortfarande växer i Sverige! Pirate Bay och piratnedladdning var ett superstort problem i Sverige förut. Så ser det inte längre ut. Nu ser alla ser mycket positivt på framtiden för musikbranschen.

Förutom ett lägre pris och ökad tillgänglighet har streamad musik en annan, mindre uppmärksammad konkurrensfördel jämfört med traditionella musikbranschen, säger Martin Lorentzon och håller upp sin iPhone.

– Du behöver inte resa nånstans för att köpa musiken, du behöver inte ha en skiva eller ett fodral. Om du kan återvinna den här mobiltelefonen, och om du får ström från vattenkraft och musik som vi streamar i ettor och nollor så är Spotify en underhållningsprodukt som är helt miljövänlig.

Vilka är dina tre största förebilder bland entreprenörer? Jag gissar att Steve Jobs är en? 
– Fast han var ganska komplicerad och inte så snäll. Men jo, okej, Jobs är en förebild med tanke på enkelheten och användargränssnittet som Apple har.

– Jag gillar Jan Stenbeck, han trollade fram kaniner ur hatten hela tiden och attackerade monopol. Shit, vad han kunde vaska fram nya ideer. Allt från Millicom till teve, Kinnevik och jordbruk.

– Och om man nu ska snacka långsiktighet och förmågan att attackera problem, tycker jag att Ingvar Kamprad är en förebild.

Om du satt i regeringen och ville förbättra villkoren för entreprenörer, vad skulle du förändra? 
– Jag tror att man ska ta bort 3:12-reglerna, eftersom de hindrar entreprenörer som säljer ett bolag från att starta nya företag med pengarna.

Kortfattat innebär 3:12-reglerna att företag som ägs till 70 procent eller mer av en aktiv ägare klassas som ett fåmansbolag vilket i sin tur gör att en försäljning måste beskattas som inkomst av tjänst. Om företagaren väntar fem år med att ta ut pengarna blir skattesatsen lägre.

– En entreprenör vill ju starta nytt direkt och inte vänta flera år, så där går man miste om många bra bolag.

Ett annat hinder är svårigheten att anställa rätt personer – om de kommer från ett land utanför EU.

– Vi får ofta ansökningar, till exempel från superbegåvade programmerare och matematiker från Ryssland eller Ukraina som vill flytta till Sverige, jobba för oss och betala skatt här, men det är mycket svårt att lösa den praktiska biten som det ser ut idag och det kan ta många, långa månader att få beslut i ärenden.

Vad är ditt bästa råd till unga entreprenörer? 
– Jag tycker att de flesta verkar fokusera för mycket på sin affärsidé. De vill inte berätta om den, jag antar att de vill skydda den. Men då kan jag inte hjälpa dig och ingen annan heller. Det man missat är att om du har en idé så kan du vara säker på att det är minst tio andra ute i världen som tittar på samma sak.

– Allt handlar i stället om exekvering (utförande, reds anm). Och om du inte tar hjälp så kommer du inte att kunna exekvera.

Ett annat råd är att ha rätt attityd till problem.

– Jag har lärt mig en viktig sak. Värdet av bolaget är summan av alla problem det löser. Så om du löser problemet med patent, teknik eller vad det än är, så har du gjort något bra och samtidigt ökat värdet på bolaget.

Martin Lorentzons bästa affärsidéer
Martin Lorentzon är själv inte redo för att starta ett nytt företag.

– Det finns tillräckligt med jobb kvar att göra med Spotify. Så jag följer mitt motto, jag lägger alla ägg i en korg och vaktar den noga.

Däremot ser han en del intressanta affärsidéer som han hoppas att andra vill utveckla:

  • Utveckla en produkt som gör det möjligt att lyssna på musik över Internet i vatten.
  • Betalningslösningar på Internet är fortfarande ett problem, det är fortfarande ganska krångligt och tidskrävande . Det företag som tar fram en app som gör det möjligt att handla på nätet blir en vinnare.
  • Två stora utmaningar för världens befolkning är att producera tillräckligt med mat och energi. Allt inom dessa områden borde vara intressant.