Det är 24/7/365 som gäller

Niklas-Zennstrom.jpg

– Framgångsrika företagare måste vara optimister som tror att om man försöker tillräckligt mycket kan man nog springa igenom en vägg, säger Skype-grundaren Niklas Zennström. 

Niklas Zennström är superentreprenören som startade Skype 2003 och sålde det till Ebay två år senare för 2,6 miljarder dollar. I dag ägnar han sig bland annat åt att försöka rädda världen. Zennström Philantropies, som han driver tillsammans med sin fru Catherine Zennström, samarbetar med välgörenhetsorganisationer runt om i världen för att bekämpa klimatproblemet och hot mot de mänskliga rättigheterna. Företaget arbetar dessutom med att förbättra miljön i Östersjön.

– Det vi gör inom Zennström Philantropies är att försöka snabba på utvecklingen eftersom vi år för år släpper ut mer och mer koldioxid och inte mindre. Detta är vår generations största problem som vi måste lösa, säger Niklas Zennström.

Han har dock inte glömt sin entreprenörssjäl. Affärsidéer inom klimat och energiområdet kan bli lönsamma i framtiden, tror han.

– På sikt tror jag att efterfrågan kommer att ändras, konsumenter kommer att kräva att alla produkter och tjänster de köper är producerade på ett bestående sätt, dvs att de använder så lite av jordens knappa resurser som möjligt.

Förnyelsebar energi har varit ett riktigt problembarn på världens börser, men Niklas Zennström tror på bättre tider för sektorn.

– På utbudssidan kommer teknologiutvecklingen att bidra till att det blir billigare att producera förnyelsebar energi.

– När efterfrågan och utbudskurvorna möts kommer det att bli mycket lönsamt med klimatsmarta produkter och tjänster. Smarta och långsiktiga företagsledare inser det redan nu och börjar bli mer klimatsmarta.

Niklas Zennström driver även investmentbolaget Atomico, som investerar i teknologi, från London där han bor sedan tio år tillbaka.

– Atomico investerar i teknologibolag som drivs av entreprenörer som vi tror har goda möjligheter att bli globala vinnare i sina respektive kategorier. Vi hjälper dem att expandera internationellt samt att bygga bestående bolag.

En av de mest lyckade investeringarna var Angry Birds, utvecklat av det finska spelföretaget Rovio Entertainment.

Vad fick Atomico att gå in i Angry Birds?
– Angry Birds är ett bra exempel på ett bolag som gör rätt sak vid rätt tillfälle. När vi investerade hade de redan börjat bli väldigt framgångsrika, men de var fortfarande en liten organisation med en iPhone-app. Idag är de ett globalt mediabolag med över 500 anställda och mer än en miljard nedladdningar. De faktorer som gjorde att vi valde att investera var att de var ledande på iPhone-spel, att de kunde dra fördel av trenden med smartphones samt att grundarna hade en stor vision med bolaget.

Hur ser du på marknaden för digitala tjänster i dag, jämfört med när du startade Skype?
– Det som gör att jag tycker att mitt jobb som investerare i teknologibolag är så roligt och stimulerande är att det skapas större och större möjligheter på internet hela tiden. För varje år flyttas en större och större del av världens ekonomi över till internet och våra liv flyttas mer och mer till internet, detta gör att det skapas större och större möjligheter för entreprenörer och investerare.

Alla egenföretagare lär sig läxor från sin startfas. Vilket var det största misstaget du gjorde i början av din entreprenörskarriär?
– Jag gör misstag varje vecka. Entreprenörens arbetsätt är att göra misstag, backa tillbaka lite lära sig och göra en kursändring. Jag ser alltid mina misstag som ett sätt att testa gränser och lära mig saker. Därför har jag svårt för att veta vilket mitt största misstag var.

Har du förändrats som person sedan du startade Skype?
– Jag tror nog inte att jag har förändrats som person. Jag har nog utvecklats och blivit mer erfaren. Att vara egen företagare är väldigt annorlunda mot att vara anställd eftersom det är upp till en själv att bevisa att man kan producera resultat. Framgångsrika företagare måste vara optimister som tror att om man försöker tillräckligt mycket kan man nog springa igenom en vägg.

Vad ser du som den viktigaste förändringen som krävs för att få fler nya, framgångsrika företag i Sverige?
– Tid och fler framgångsrika svenska entreprenörsbolag. Sverige är faktiskt idag ett av de ledande länderna i världen när det handlar om att skapa framgångsrika entreprenörer och bolag, vi ska vara stolta över det. Genom att vi skapar fler framgångsexempel skapar vi förebilder för nästa generation.

När ekonomin är dålig är det läge att starta nytt företag, har du sagt i tidigare intervjuer. Men med tanke på att konkurserna ökade med tolv procent förra året blir säkert många avskräckta från entreprenörskap. Hur ska man tänka när man startar ett företag i dag, jämfört med under goda tider?

– Statistiken är tyvärr alltid till entreprenörens nackdel, de flesta nystartade bolag misslyckas. Men man ska inte vara rädd för det eftersom man lär sig av varje misslyckande och kan öka sina odds i nästa bolag. För mig var Skype mitt fjärde bolag jag var med och startade. Det tar flera år att starta och bygga ett företag, under en lågkonjunktur kan det vara lättare att anställa folk och man vill gärna sälja bolaget till ett högre pris under en högkonjunktur.

Du har sagt att den svenska inställningen till sådant som sommarsemestern hindrar entreprenörer från att lyckas. Vad är det för fel på fem veckors semester?
– Det är absolut inget fel på fem veckors semester, det låter jätteskönt. Men om man vill lyckas som entreprenör så kan man inte unna sig den lyxen, man måste vara inställd på att det är 24/7/365 som gäller. När man väl har lyckats kan man unna sig hur mycket semester man vill.

Niklas Zennströms bästa råd till nya entreprenörer
Våga ta steget, var inte rädd för att misslyckas, tro på dig själv och skapa ett team med smarta människor runt omkring dig och se till att du tycker det är kul med det du gör.