Entreprenörskapet finns bokstavligen i generna

sebknutsson.jpg

Öppen och ödmjuk. Sebastian Knutsson, grundare till spelbolaget King och kreatören bakom världssuccén Candy Crush Saga, personifierar företagets ledord när han inte riktigt vill kännas vid att kallas för spelgeni.

– Nej, men jag älskar att spela. Jag har gjort det sedan barnsben och har spelat aktivt de senaste 40 åren, nästan dagligen. Spel är en naturlig del av mitt liv.

Han var den ende i sin årskull på Handels som ägde ett tv-spel. I alla fall utåt. För då var det inte många 25-åriga killar som skulle erkänna att de ägde ett Playstation. Spel, det var något för småkillar.

– Men alla var jätteglada när de var hemma hos oss för då kunde vi varva uppsatsskrivandet med att spela. Det har blivit mer rumsrent att äga TV-spel, säger Sebastian Knutsson. Skiftet kom med Playstation och Xbox, när spelen inte längre var gjorda för barn utan marknadsfördes mot de som vuxit upp med tv-spel, men inte vågat köpa något.

Sebastian Knutsson säger att det är svårt att sätta fingret på vad det är i spelandet som är så fascinerande. Mycket lutar åt att det är detsamma som driver honom som entreprenör: möjligheten att få lösa något som han inte gjort förut.

Entreprenörskapet finns bokstavligen i generna. Som son till Gul & Blå-grundarna Maria och Lars Knutsson och bror till Filippa Knutsson verkar det närmast självklart att även Sebastian skulle driva eget.

– Jag jobbade faktiskt i butik under hela studietiden och så blev det en kort vända på Kinnevik, fem månader, efter examen. Jag var anställd som spelprojektledare på en liten, tidig internetoperatör som Kinnevik hade – Everyday. Efter det hoppade jag av och så startade vi Spray.

Vägen dit var inte rak. Sebastian Knutsson säger att han ett tag också funderade på att jobba i familjeföretaget.

– Sen fanns ju de tankar man har när man går på Handels, att man kanske ska jobba med bank. Jag är ju tävlingsinriktad så när andra ville dit såg jag över mina betygsförutsättningar och började förbereda mig på det. Jag tänkte att jo, men det är ju det här jag utbildar mig för och att jobba på bank i London är väl det bästa. Men under en anställningsintervju blev det klart att det inte klickade riktigt. Möjligheten att få starta eget och jobba med spel var så mycket roligare. Det var värt att ta den risken.

Spray startades som en möjlighet för företag att komma ut på internet.

– Vi byggde hemsidor och kallade oss internetkonsulter. Vi började bredda oss ganska snabbt och byggde våra egna tjänster, det blev en väldigt brokig flora. Vi gjorde många saker på väldigt kort tid, misslyckades fort och lärde oss mycket.

Vikten av att få ut saker tidigt och att det är bättre att det är någorlunda rätt och möjligt att korrigera i efterhand än att sitta och peta för länge, har Sebastian tagit med sig in i King.

– Vi vill vara snabba. Då får man inte fundera för länge och man måste våga satsa. Vi har idag tagit fram 180 spel. Jag står för åtta av de tio spelen på bottom-ten-listan. Men jag har också gjort några av de mest populära, som Candy Crush Saga. Jag tror på att jobba fort och våga misslyckas. Det är så man lär sig.

Han säger att Spray-tiden kan beskrivas som en lektion i att vara modig eller dumdristig. Ingen var orolig för att ge sig på saker man inte provat förut. Många gånger var de tvungna eftersom ingen hade gjort just det de behövde.

– Vi fick uppfinna lösningarna och varje lösning var unik. Men vi hade alldeles för bråttom, det har vi lärt oss av till idag. Vi jobbar mer med strukturer, arbetar sundare, men så har vi alla också blivit äldre, fått barn och behöver en arbetsmiljö som passar den livsfasen bättre. Vi tänker också på lönsamhet tidigare, investerar inte för fort i nya grejer, låter inte saker spreta. Idag har vi tackat nej till saker vi vill och har förmågan att göra det, men avstår då vi riskerar att tappa fokus. Det är lätt att göra allt och Sprayåren var precis just det – vi gjorde allt.

Sebastian Knutssons drivs också av viljan att vara sin egen chef och skapa en arbetsmiljö som han trivs med.

– Jag tillhör den första vågen av unga som inte riktigt kände sig hemma i de svenska industriföretagen. Den yngre arbetskraften har större krav på arbetsmiljö, kulturen i företaget, arbetsvillkor och vilka utmaningar man kan få som individ. Nu kan jag skapa en miljö jag själv skulle trivas i och så får jag bygga lösningar och fixa problem.

Han säger att det är exakt samma sak som tilltalar honom med spel, möjligheten att lösa något han aldrig gjort förut.

– Jag har gjort en rad sådana saker under åren, några var det nog tur att jag inte visste hur svårt det kunde vara. Litet läskigt, men det är bra att ge sig på något nytt. Har man en gång jobbat på det sättet är det svårt att tänka sig något annat. Man blir beroende av att vara snabbrörlig, kunna fatta snabba beslut.

I samma andetag säger han att nyanställda ofta förvånas över att King så lätt släpper iväg grejer ut i organisationen. Det är inte en självklarhet i ett entreprenörslett företag.

– Vi är bra på att delegera ansvar, men visst vill jag påverka inriktningen. Min styrka är att jag är bra på att bygga tjänster, produkter och visionera kring det, men behöver inte bygga företagskultur. Jag behöver någon med VD-hatt, som gillar struktur och att bygga organisation. Och tvärs emot vad man kan tro så gillar jag inte att stå främst och synas i media. Jag gillar egentligen inte alls att tala för stora folksamlingar, men är det bra för företaget, ja men då gör jag det förstås.

Candy Crush Saga har i svensk media beskrivits som det mest beroendeframkallande spelet någonsin. Sebastian Knutsson suckar tungt.

– I amerikansk media använder man ofta det positivt laddade ordet ”addictive”. På svenska blir det ofta det negativa ”beroendeframkallande”, något som hör ihop med gamblingverksamhet. Ibland glömmer folk att kvalificera vad vi talar om. Det är ett spel som vi gillar att spela och investera tid i, ett bra alternativ till att titta på TV.

Candy Crush Saga är idag det mest nedladdade spelet i App store. 500 miljoner nerladdningar hittills.

– Nej, jag har inte riktigt fattat det. Har man som jag hållit på med spel hela livet tittar man fortfarande på andra spel och är imponerad. Ser man till antalet spelare så har vi fler användare/tittare än SuperBowl i USA, det går inte att greppa. Vi ser oss fortfarande som det lilla spelföretaget och vill behålla den inställningen, trots våra framgångar.

Kings kontor i London och Barcelona har idag runt 200 anställda var. I Sverige går flytten snart mot nya lokaler, som ska rymma 350-400 anställda. King växer så det knakar. Sebastian Knutsson säger att man värnar den svenska företagskulturen. På King har ingen eget rum, alla sitter i samma lokal. Det ska vara öppet, lätt att gå och fråga någon annan och man vill undvik att skapa hierarkier.

– Och så sjunger vi alltid Helan går på varje fest. Det är väl svenskt?

King hade ambitionen att bli internationella direkt. Däremot fanns det en viss osäkerhet om möjligheten att ta sig in på den amerikanska marknaden. Det som hänt de senaste två åren fanns inte riktigt med i originalplanen.

– Vi har ju varit tvungna att återuppfinna vår egen affär. Först när spelen flyttade till Facebook och därefter till mobilen. Vi har fångat spelarna där de finns istället för att tänka ” vad ska vi erbjuda för spel på den här typen av plattform”?

Han säger att King har förvånat spelmarknaden genom att visa sig kunna växa så mycket som de faktiskt gjort. De har ofta mött åsikten ”den här typen av spel, det kan aldrig bli stort”.

– Vi har klassats som ett icke-hot. Under tiden har vi skapat en ny marknad för den här sortens casualspel. Det känns bra att vi lyckats utmana och motbevisa det ”alla” visste. Det är viktigt att tro på det man gör, våga utmana de gängse reglerna. Vi trodde hela tiden att vi kunde lyckas, sedan underskattade vi hur mycket vi kunde lyckas. Vi har slagit alla förväntningar, inklusive våra egna.

Nyligen börsintroducerades King i USA. Bolaget värderas inför detta enligt tidningsrubrikerna till 42 miljarder kronor. En svensk ekonomikrönikör jämställde Kings situation med musikbranschens one-hit-wonders. Succén med Candy Crush Saga måste följas upp, snart.

– Jag har levt med den här situationen i elva år nu, säger Sebastian Knutsson. Det spel jag gör just nu är alltid det viktigaste som ska tas fram. Inget nytt under solen. För mig är det här enbart en positiv press.

Men det har varit en del motgångar också. Först gick allt med Spray fort och bra, sedan sämre.

– Jag skulle bemöta reaktionerna från personalen som hade stora förväntningar på något som i slutänden inte blev som de önskade. Och när vi satt på Fjord hade vi aldrig mer än två månader i kassan. Vi satte upp en regel, sjönk det mer än så skulle vi ge upp. Vi sänkte våra löner och pressade på ett tag, men startade sedan King. Vi tog beslut direkt om att satsa litet mer på rött istället för att sitta och rulla osäkerhet framför oss. Att driva företag är inte trygghet och att vara entreprenör är att ta risk, inte ha så mycket skyddsnät. Och det är väl det folk missbedömer, att det faktiskt kan gå fel ibland.

Också med King fanns osäkerheten med från början. Sex månader in ekade det tomt i kassan, trots att alla satsat egna pengar. Med en dags marginal från nedläggning kom så de välbehövda pengarna in från en affärsängel, dagen före julafton 2003.

– Även om vi hade börjat väldigt positivt så hade vi inte kunnat driva oss själva förrän kanske ett år senare, säger Sebastian Knutsson. Det är alltid mycket jobbigare i början än vad man kan förvänta sig.

Det säger han vars mål för nivå-designen på spel är att hitta den perfekta blandningen av ”pleasure and pain”.

– Målet är inte att det ska bli svårare och svårare, dessutom uppskattar du bara att det går bra om du har haft litet motgång innan. Det är precis som Alfons Åbergs faster brukar säga: det ska inte vara julafton varje dag. Det är blandningen som är det viktiga och det var just det jag tror förvånade folk litet med Candy Crush – det verkade så enkelt men är också utmanande.