Passion, idé, tålamod och mod är vägen till framgång

CampbellSusanna_12_3-(1).jpg

Vägen till framgång för ett nystartat företag bygger på passion, en idé som man tror benhårt på, en stor portion tålamod och att inte vara rädd för att misslyckas, tycker Susanna Campbell, vd på Ratos.

Susanna Campbell är vd på Ratos, ett ägarbolag som utvecklar och investerar i mogna företag i Norden. Investeringarna är sällan mindre än ett par, tre hundra miljoner kronor och Ratos äger bland annat Hafa Bathroom Group samt Arcus-Gruppen, Norges ledande spritproducent och största vinimportör i Norden.

Men Susanna Campbell har även täta kontakter med betydligt mindre och yngre företag. Det ingår så att säga i jobbet. På sikt kan ett nystartat företag bli aktuellt för uppköp.

– Entreprenörskraften i Sverige och Norden är utomordentlig viktig för oss. Vi är beroende av att det skall komma fram nya bärkraftiga idéer som kan utvecklas till spännande företag, säger Susanna Cambell.

Passion och tålamod är de två viktigaste egenskaperna hos en entreprenör, tycker hon. Dessutom gäller det att ta hjälp av rätt personer.

– Det kan hjälpa att komma igång snabbare och undvika onödiga misstag. Många tycker kanske att företaget är för litet både för att andra än grundarna ska kunna tillföra något till utvecklingen, och för att kunna attrahera kompetenta personer. Men det är precis tvärtom på båda punkterna, tycker Susanna Campbell.

– Ta råd av bra personer och försök att hitta någon som har insikt om utmaningarna som väntar det företag man vill bygga, men framförallt att också rekrytera personer nära dig som kompletterar dig själv. En säljdriven entreprenör behöver kanske en strukturerad ekonomichef vid sin sida för att företaget verkligen ska kunna växa.

Susanna Campbell, som utsågs till näringslivets mäktigaste kvinna 2012 av tidningen Veckans Affärer, vet att även personer som anses ”mäktiga” kan se det som en nyttig erfarenhet att delta i ett mindre företags utveckling.

– Jag tror att många styrelseproffs och andra med lång och bred erfarenhet av att bygga företag vill hjälpa mindre företag. Om en småföretagare ringer upp eller mailar för att be om råd så tror jag många skulle ta ett sådant möte.

Susanna Campbell tycker att entreprenörer borde höra av sig till företag som hennes eget oftare. Det är ett sätt för ett nystartat företag att få hjälp av personer som bidragit till att skapa tillväxt i många stora bolag och dessutom har ett stort kontaktnät och kan bolla vidare entreprenören till möjliga kunder, partners eller finansiärer.

– Om någon skulle höra av sig till mig; ”du skulle jag kunna få låna en av era medarbetare i två timmar för att få feedback på min affärsplan”, skulle vi gärna göra det. Om vi skulle få 200 med sådana frågor har vi svårt att klara det, men i den mån vi har möjlighet att ta ett sådant möte tycker vi att det är jättekul. De gånger jag själv har fått förfrågningar om ett möte eller kika på något är det klart man gör det.