Brist på vitamin D kopplad till ökad mängd fett i muskler

Kanadensisk studie visar samband mellan låga halter av vitamin D och ansamling av fett i muskelvävnad.

(Publicerad 2010-03-15) 

Brist på vitamin D är riskfaktor för åtskilliga sjukdomar: cancer och diabetes är några. Detta är känt sedan länge. En ny studie, utförd av forskare vid McGill University i Kanada, visar därutöver att det finns ett klart samband mellan låga halter av vitamin D i blodet och ökat kroppsfett.

Av de undersökta personerna hade nära sex av tio låga nivåer av vitamin D i blodet. Och för nästan en fjärdel var halterna farligt låga.

Forskarna anser att resultatet blir extra anmärkningsvärt eftersom de personer som ingick i studien samtliga var friska, unga kvinnor bosatta i Kalifornien.

Rimligen, menar forskarna, borde försöksgruppen äta väl, ägna sig åt utomhusaktiviteter och bli exponerade för tillräcklig mängd solsken.

Solsken är en av de faktorer som sätter igång kroppens produktion av vitamin D.

Men doktor Richard Kremer, som lett studien, påpekar att trots att den visar på samband mellan D-vitaminbrist och muskelfett så behövs ytterligare forskning innan en generell rekommendation om intag av vitamintillskott är aktuell.

Det kan visserligen vara så att ett högt intag av vitamin D skulle kunna bidra till fettminskning. Å andra sidan kanske fettvävnad absorberar och binder vitaminet, vilket skulle leda till lägre halter av D-vitamin i blodet och därmed förklara resultaten från studien.

Pär Rönnberg pr@iva.se

Källa: McGill University, Montreal, Kanada

Läs delar av senaste IVA-aktuellt här.


Senast ändrad: 2010-03-15