Vitamin A kan rädda tusentals barns liv
Om barn i fattiga länder behandlas med vitamin A så kan det minska risken för att de ska drabbas av olika sjukdomar och dö i förtid.
(Publicerat 2011-09-01)
Det visar en internationell studie gjord av forskare på University of Oxford och Aga Khan University i Pakistan.
Studien omfattade 215 633 friska barn från 6 månader och upp till fem års ålder i 19 länder. Flertalet i Asien.
Barnen studerades under ett år. Genomsnittsåldern var 2,5 år. Vissa fick A-vitaminer, medan andra inte fick någon behandling, eller så fick de placebopiller.
Enligt forskarna är effekterna av A-vitaminer så tydliga att ytterligare studier som innebär jämförelser med placebopiller inte längre är etiskt försvarbart.
– Vitamin A borde ges till alla barn som riskerar att drabbas av A-vitaminbrist. De är effektiva, billiga att producera och enkla att administrera, säger dr Evan May-Wilson, University of Oxford.
Risken att dö minskade efter bara ett års behandling för de barn som fick A-vitamintillskott jämfört med de som inte fick någon behandling alls eller placebopiller.
Dödsfallen minskade med upp till 24 procent. A-vitaminerna gav särskilt fördelar när det gällde att minska risken för att drabbas av diarré och mässling.
Forskarna konstaterar att sådan behandling kan rädda närmare 600 000 barn varje år från för tidig död och skydda miljontals barn från allvarliga infektioner.
Kenneth Leverbeck, kl@iva.se
Källa: Oxford University
Läs delar av senaste IVA-aktuellt här.
Prenumerera på tidningen IVA-aktuellt. Den är gratis. Du gör det här.
Senast ändrad: 2011-09-01