Betalande läsare på nätet allt viktigare för mediebolag

Torsdag 27 april 2017

Sjunkande upplagor och ras i annonsintäkter. Ändå når traditionella medier, totalt sett, allt fler läsare. Samtidigt kapar Google och Facebook åt sig en allt större del av den växande digitala annonsmarknaden.

Annonsmarknaden för papperstidningar är i fritt fall och upplagorna dalar. När det gäller digital annonsering är internationella jättar som Google och Facebook hittills de stora vinnarna.

– De traditionella tidningarna når allt fler. Men det är deras webbplatser som lockar. Samtidigt är det pappersupplagorna som drar in pengarna till mediehusen, sa Gunilla Herlitz, tidigare vd för Bonnier News och samtidigt vd för DN, DI och Expressen, vid ett IVA-möte om kvalitetsjournalistik.

I Sverige var Aftonbladet först med att inse att internet och digitalisering höll på att vända upp och ner på mediavärlden.

– Det var inte många som fattade att utvecklingen är driven av digital teknik. Annonserna flyttade från tidningar till plattformar, som mer exakt når rätt målgrupper. Facebook har fattat att det är kundrelationen som är det viktiga, sa Jan Helin, tidigare chefredaktör för Aftonbladet och numera programdirektör på SVT.

Framtiden för prenumererade lokala papperstidningar är dyster. Det konstaterar Jan Friedman, styrelseordförande för Mittmedia som består av 28 lokaltidningar.

– Lokal journalistik behövs. Lokaltidningen når djupare än något rikstäckande. Och lokala digitala medier har en god chans på annonsmarknaden. Inte kommer Google någonsin att ha lokalt verksamma journalister, sa han.

En möjlighet att behålla god journalistik lokalt kan, menar Jan Friedman, vara samarbete med SVT.

Han anser också att det politiska systemet kan bidra mer konstruktivt. Det nuvarande presstödet har spelat ut sin roll.

– Istället borde det vara ett industri- och innovationsstöd till mediebranschen. Almi och Tillväxtverket kunde sköta det, sa han.

Affärsidén för DN, där Peter Wolodarski är chefredaktör, är kvalitetsjournalistik.

– Digitalt hade Aftonbladet ett försprång. Det gjorde att alla nättidningar liknade varandra. Likriktning vore en katastrof för DN. Så vi förändrade vår position.

Mer berättande och fördjupande journalistik ska öka möjligheterna att kunna ta betalt för det digitala innehållet på DNs webb.

2015 lanserade DN sitt betalsystem för digitala prenumerationer. Initialt nappade 5 000 prenumeranter.

– Nu är det 90 000 som enbart prenumererar på den digitala versionen av DN.

För alla kommersiella nyhetsmedier är annonsintäkterna en viktig inkomstkälla. När denna nu sjunker kraftigt för papperstidningarna och de digitala versionerna får konkurrens av bland andra Google, Facebook och Youtube, får detta konsekvenser för affärsmodellerna. Det konstaterar Jonas Ohlsson som är ansvarig forskare bakom studien Kampen om reklamen, från Göteborgs universitet.

Utomnordiska digitala plattformar lockar, enligt studien, till sig 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige. Hela den samlade tillväxten i de digitala reklaminvesteringarna under 2015 och 2016 hamnade hos de utomnordiska aktörerna.

Skribent: Pär Rönnberg