H&M:s cirkulära innovationsutmaning

Tisdag 22 september 2015

H_M_1200px.jpg

“Sluta cirkeln” är ett nyckelord i svenska H&M:s tävling ”Global Change Award”  (GCA). H&M, som är med i IVAs projekt Resurseffektiva affärsmodeller, söker genom initiativet innovativa idéer längs modets hela värdekedja som kan förändra hur plagg är designade, producerade, transporterade, köpta, använda och återvunna.

Cirkulär ekonomi kan ses som en möjlighet att hantera volatiliteten i råvarupriserna, men också som ett sätt att utmana och stimulera innovation i allt från design och materialanvändning till affärsmodeller.

Steget mot en cirkulär ekonomi tog H&M först när deras stiftelse H&M Conscious startade klädinsamling i samtliga H&M-butiker i 48 länder. Genom detta initiativ tar företaget emot kunders använda kläder, oavsett märke och skick.

”Syftet med insamlingen var att höja volymen av textiler som samlas in och på så sätt kommer in i kretsloppet, och sedan använda dem på det sätt som ger det högsta värdet”, säger Felix Ockborn, hållbarhetskoordinator för H&M. ”Återvinning och återanvändning har varit en viktig faktor i processen.”

Nu lanserar H&M Conscious-stiftelsen även Global Change Award- en tävling som utmanar innovatörer, tekniker, forskare och företagare att hitta en cirkulär lösning på klädindustrins problem med avfall och föroreningar. Dessutom bidrar KTH till utmaningen genom en skräddarsydd innovationsaccelerator för att ge vinnarna det stöd de behöver för att förverkliga sina idéer. 

Tävlingen har samtidigt fått viss kritik redan. The Guardian skriver att initiativet knappast kommer lösa problemet med “slit och släng”-mentaliteten i modeindustrin. Även om utvecklingen av ett slutet kretslopp är viktigt är överproduktion av kläder det största problemet, menar The Guardian, som poängterar att för mycket produceras för snabbt, vilket skapar ett massivt koldioxidavtryck och att återvinning inte ändrar den totala effekten. Enligt H&M:s vd Karl-Johan Persson är tanken bakom tävlingen att hitta idéer som gör skillnad men att ”lösningen inte är att konsumera mindre, vilket skulle få tråkiga effekter på ekonomi, utan att genom innovation hitta en modell där vi kan fortsätta växa inom planetens gränser”, skriver Dagens Industri. The Guardian däremot, pekar på en traditionell lösning till överproduktion som just går ut på att minska konsumtionen genom att köpa högkvalitativa kläder men inte lika ofta.

Skribent: Era Krasniqi