Hon gjorde den längsta resan

Fredag 14 november 2014

Pernilla Videhult Pierre, forskare på Karolinska Institutet, vann den nionde omgången av programmet Mentor4Research. – Det här ger ökat självförtroende, sa hon när hon tog emot stipendiet på 100 000 kronor.

I år deltog närmare 60 forskare från svenska lärosäten i IVA:s och Vinnovas mentorprogram. Syftet med programmet är att ge forskare erfarenhet och kunskap om kommersialisering. Åtta av forskarna fick chansen att i finalen, den 13 november, inför publik och en jury berätta om vilka nya insikter året med en mentor gett. Den forskare som juryn ansåg lärt sig mest om kommersialisering blev vinnare av stipendiet.

I år fastnade juryn för Pernilla Videhult Pierre, postdoktoral forskare inom hörsel- och kommunikation vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet. Hon forskar särskilt om hörselskador orsakade av cancerläkemedel och om hur man minimerar skadorna. Detta är ett inte obetydligt problem i cancervården.

Vid början av året med sin mentor, Neil Yman, var Pernilla Videhult Pierre närmast negativ till tanken på kommersialisering. Dessutom upplevde hon att omgivningen inte heller var särskilt positivt inställd.
– Men jag satte målet att lära mig hur man tar forskning till marknaden. Jag har insett att det går, sa hon vid sin korta presentation.

Pernilla Videhult Pierre tänker inte överge forskningen för att bli företagare. Däremot tänker hon fortsätta att bredda sitt nya kommersiella nätverk. Kontakt med ett mindre bioteknikföretag är etablerad.
– Stipendiet kommer troligen att användas som en del av finansieringen av vår kliniska studie, sa hon när hon tog emot prischeck och blomsterkvast.

Förhoppningen är att ett läkemedel mot de speciella hörselskadorna ska finnas på marknaden om fem år.
Rent allmänt ansåg Pernilla Videhult Pierre att all doktorandutbildning borde innehålla en kurs just i ämnet kommersialisering.

Juryn motiverade sitt beslut så här: ”Vinnaren utmärker sig genom att ha gjort den längsta resan, med en tidig startpunkt. Trots motstånd har hon genom envishet och målmedvetenhet brutit ner kommersialiseringsmuren i sin omgivning. Samt inspirerat sin omgivning, insett sina egna begränsningar och förstått vikten av teamet.”
Åhörarna fick också möjlighet att utse en vinnare genom att rösta på vem av de åtta forskarna som gjorde den bästa presentationen. Den omröstningen vann Samer Al Moubayed från KTH.

Finalisterna i Mentor4Research

Ramona Enache, Chalmers, mentor Charlotta Gummeson.
Lars Forsberg, Uppsala universitet, mentor Mårten Winge.
Anna Fahlgren, Linköpings universitet, mentor Claes Post.
Mathias Lidberg, Chalmers, mentor Odd Bonna.
Pernilla Videhult Pierre, Karolinska institutet, mentor Neil Yman.
Mathias Hamberg, Uppsala universitet, mentor Björn Berg.
Monica Säter, Linköpings universitet, mentor Berndt Johansson.
Samer Al Moubayed, KTH, mentor Sven Hammar.

Skribent: Pär Rönnberg