Hygienprodukter växer så det knakar

Onsdag 12 oktober 2016

Groth Magnus 4W.jpg

Tvål, våtservetter och tjänster blir tunga framgångsfaktorer för ett av bolagen när skogskoncernen SCA delas i två. Men först måste bolagsstämman nästa år rösta ja till att skog och hygien klyvs.

Länge har SCA framgångsrikt skapat värde genom att följa fibern från skog till blöja. Förvärv och avyttring av bolag har också bidragit till att skogskoncernen omsätter 115 miljarder kronor och har 44 000 anställda.

Men styrelsen, uppbackade av storägarna, vill att koncernen delas och blir två självständiga, börsnoterade bolag.

– Skogsdelen växer bra, men hygien betydligt snabbare, sa Magnus Groth, SCA:s koncernchef vid ett IVA-seminarium arrangerat av IVAs Näringslivsråd.

Hygienprodukter står numera för 86 procent av omsättningen. Och den traditionella tillverkningen av fin- och tidningspapper har företaget gjort sig av med.

– Men skogsbolaget, som även i framtiden kommer att heta SCA, fortsätter att vara ett stort företag.

Sex procent av Sveriges yta täcks av SCA-ägda skogar och efterfrågan på skogsprodukter är god. Det är också tron på framtiden vilket bland annat visas av att nära åtta miljarder kronor nu investeras i Östrands massafabrik i Timrå.

Det blivande hygienbolaget, där Magnus Groth, blir vd är redan från start global branschledare.

– En halv miljard människor använder dagligen någon produkt från SCA. Vårt fokus är konsumentprodukter. Vi har 23 procent av den globala marknaden för inkontinensskydd och nästan lika mycket när det gäller storförbrukning av mjukpapper.

Det blivande hygienbolaget fortsätter att satsa tungt på ett tjugotal marknader. Kina och Ryssland hör till dem. Planer för varje enskild marknad finns.

– Vi ska expandera och vinna. Det är inget att ge på. Många av våra varumärken kan ta marknadsandelar överallt. Men tillväxten ska hela tiden vara lönsam.

Tvål och våtservetter hör till de hygienprodukter som växer snabbast globalt sett. Det gör också tjänster kopplade till exempelvis mjukpapper vars behållare kan förses med sensorer som talar om när det är dags att fylla på.

– Detta växer så det knakar, sa Magnus Groth, som emellertid inte kunde berätta vad det nya hygienbolaget ska heta. För namn saknas fortfarande. Men att huvudkontoret hamnar i Stockholm är däremot lika bestämt som att det kvarvarande SCA fortsätter att ha Sundsvall som bas.

 

 

Skribent: Pär Rönnberg