Innovationskraft Sverige: Kunderna tävlar om att göra bästa kampanjen

Fredag 19 april 2013

Patienten ställer ofta själv bästa diagnosen. På samma sätt kan det vara med media: kunden gör bästa kampanjen. Nu startar Unazera två tjänster för företag som vill göra billig och bra reklam tillsammans med kreativa amatörer.

Den första heter Bazunera Challenge och går ut på att företag frågar sina kunder om de vill vara med och skapa reklam för företaget. Folk skickar in sina bidrag och tävlar mot varandra. Den bild, video eller text som får mest röster av andra användare vinner ett pris.

- Det är en helt öppen tävling, baserad på kunderna egen kreativitet, berättar Robert Åström, grundare av Unazera. Vår roll är att vi hjälper företagen att arrangera tävlingen och sprida den till människor vi vet gillar att skapa och vår databas över kunder i andra företag.

Nästa steg blir Bazunera Request, där Unazera och kunden jobbar mer som till exempel den amerikanska designsajten 99designs; riktlinjer för uppdraget specificeras på förhand, man bestämmer ett arvode, företaget får utvärdera bidraget. Här kan även proffs vara med och tävla.

- Just nu jobbar vi med att ta fram tekniklösningar som kommer att göra det väldigt lockande för amatörproducenter att delta i både Challenge och Request, säger Robert Åström, utan att vilja specificera vilken teknik det rör sig om.

- Vi ser oss som ett Blocket för digital media. Även en liten målarfirma ska ha råd att köra en kampanj på nätet.

Marknaden för det som på engelska kallas ”consumer generated marketing” växer snabbt. I USA har det här gett upphov till ny grupp ”amatörreklam-entreprenörer”.

Amatörproducenten (om man nu kan kalla honom så längre) Joel Moss Levinson, till exempel, är snart lika känd som en del av de varumärken som han skapar videosnuttar och reklamjinglar för hemma vid sin dator. Enligt den senaste uppgiften på Wikipedia har Joel Moss Levinson vunnit 13 reklamtävlingar och tjänat mer än 1,2 miljoner kronor i pengar och priser.

Förutom att Joel och de andra amatörproducenterna skapar oväntade och skojiga jinglar och videoklipp, är deras material billigt.

- Det kostar runt en femtiondel av vad kostar att producera sådana här kampanjer på traditionellt sätt, säger Robert Åström.

Bra kvalitet till ett pris som passar alla är en kombination som får marknaden att vakna till liv.

- Efterfrågan på den här typen av enkla och billiga kampanjer är stor just nu, fortsätter Robert Åström. För ett år sedan ville företagen bara ha det mest engagerade materialet, nu handlar det om att få tag i tillräckligt med färsk mediamaterial.

Robert Åström har ett förflutet inom Tele2 och Comvic, där han i mitten av 1990-talet var med och byggde den första internetkopplingen till USA och de första svenska SMS- och mobil tjänsterna. Under 2000-talet parade han arbetet som friluftsguide – bland annat på Svalbard, Island och som ansvarigför aktiviteter och event i Kittelfjäll – med jobb inom IT-branschen.

Under vistelserna i naturen fotograferade han och gjorde videoklipp. I bland sålde han materialet till tidningar. Det var efter en sådan affär, som han började skissa på Unazera:

- För tre och ett halvt år sedan var det full storm i Kittelfjäll. Det blåste 62 sekundmeter, hus välte och en husvagn rullade in i liftanläggningen. Jag fotograferade och filmade och skickade till bland annat DN och Aftonbladet.

- De betalade 800 kronor för materialet, men för att jag skulle kunna få betalt var jag tvungen att skriva under en massa legala papper. Det var krångligt och tog en massa tid. ”Det ska inte behöva vara så här krångligt”, tänkte jag.

Därför har Unazera lagt ner mycket möda på att skapa enkla och enhetliga regler för användning, betalning och för att lösa tvister. Företaget har också gjort en grundlig research och analys av marknaden.

- Det är bättre att vara en framgångsrik tvåa och lära av andra, som Robert Åström uttrycker det.

Hemläxan har bland annat lett till att Unazera jobbar med olika valmöjligheter för kunderna. En är geopositionering:

- Amatörproducenter från hela världen kan skicka in bidrag till kampanjtävlingarna, men en del företag vill kanske jobba med producenter som bor i samma stad och land, och då ska de kunna välja det.

Kunderna ska också kunna välja om de vill följa vad en viss producent gör eller om de vill följa en kanal med en viss typ av material.

De kunder som använder tjänsten Bazunera Request ska också kunna bestämma hur mycket hjälp de vill ha av Unazera med beställning och urval.

Uppbyggnaden av affären är också ett typiskt exempel på hur man bygger nya värden genom nätverk och crowdsourcing: inflödet av glada amatörer på Bazunera Challenge (många från kundernas egen kundregister) gör att Unazera kan skapa en databas med duktiga producenter, som de sedan använder till att bygga den mer kvalificerade tjänsten Bazunera Request.

- Vi har tagit det bästa från sociala medier och byggt en affär av det, säger Robert Åström.

Fakta Unazera AB

Produkt: en tjänst där företag kan få hjälp att göra reklamkampanjer med amatörproducenters hjälp

Grundat: 16 april 2012 som ett dotterbolag till Arctic Greenhouse AB.

Antal anställda: Förutom de tre grundarna har bolaget 3 anställda.

Finns i: Åre

Framtidsplaner: Få amatörproducenter att vara en naturlig del av digital media produktion.

Skribent: Jonas Hållén