Innovationer i kemibranschen har lång väg till marknaden

Tisdag 24 november 2015

Tålamod och långsiktiga ägare är basvillkor om en kemisk innovation ska nå marknaden. För I-Tech i Mölndal tog det 15 år innan bolagets miljövänliga båtbottenfärg blev godkänd. 

För kemiföretag kan tiden från laboratoriet till kommersiell verklighet vara lika lång som för läkemedel. Det var en av slutsatserna när IVAs avdelning för Kemiteknik arrangerade seminariet Innovativa kemisk-tekniska företag - vad krävs för att nå världsklass. Seminariet som leddes av Staffan Folestad, AstraZeneca kan du se i sin helhet  här.

I-Tech, startat år 2000 av forskare från Chalmers och Göteborgs universitet, har utvecklat en giftfri och miljövänlig båtbottenfärg. För några veckor sedan blev färgen godkänd för användning inom EU. Utvecklingen har skett med stöd av Mistra.

Den aktiva substansen i den innovativa färgen, Selektope, är medetomidin. Ämnet används sedan länge inom veterinärmedicinen för att söva hundar och katter. Som ingrediens i båtbottenfärg har den en omvänd funktion. Den skrämmer helt enkelt bort havstulpanerna, den vanligaste typen av bottenpåväxt. Detta sker utan att skada havstulpanerna. De gängse färgerna som innehåller stora mängder koppar tar däremot död på det lilla kräftdjuret. Dessutom hamnar så småningom kopparn i havet.

Men trots att I-Techs båtbottenfärg är ett betydligt bättre alternativ, har det tagit åtskilliga år att få den godkänd.

Lena Lindblad är forskningschef och en av bolagets grundare.

– Det tog tre år att få fram alla nödvändiga dokument och därefter sex år innan färgen blev godkänd i Europa, sa hon, vid IVA-seminariet.

Förra året blev det grönt ljus för Selektope i Japan och Sydkorea. Kostnaden för godkännandet blev 50 miljoner kronor.

Lena Lindblad påpekade att den långa processen från utveckling till godkännande förutsätter ägare som tänker riktigt långsiktigt.

Också Henrik Nittmar, vd för Corline Biomedical, startat 1991, framhöll behovet av långsiktiga ägare för bolag med kemibaserade innovationer.

– Det tar lång tid att få fart på tillväxten. Vi har haft tur som haft samma ägare i tio år, sa han.

Små företag som vill utveckla forskning eller en idé till en innovation kan också behöva andra typer av kunskaper och utrustning än de som finns i det egna bolaget. Det erbjuder Astra Zenecas Biohub i Mölndal. Tanken bakom denna är att produktutvecklande företag ska få tillgång till Astra Zenecas resurser och kunnande samtidigt som Astra Zeneca får impulser utifrån. Magnus Björsne är hubbens chef.

– Det handlar inte om en affärsidé. Verksamheten ska gå jämt upp. Via vår infrastruktur får de små bolagen tillgång till vårt tekniska kunnande.

Sedan starten förra året har 13 företag, däribland Corline Biomedical och I-Tech, förlagt verksamhet till Mölndal.

– Biohubben är en unik svensk idé som mycket väl skulle kunna användas av stora företag inom andra branscher, sa Magnus Björsne.

Skribent: Pär Rönnberg