Kundbesatthet mål för Telias anställda

Tisdag 28 mars 2017

barnekow-helene-1200px.jpg

Kunderna vet allt om alla teleoperatörer. Det är också kunderna som driver utvecklingen.

– Transparens är utmärkt. Men det gäller att vara så bra att kunden alltid väljer oss. Vi måste därför tänka kund i allt vi gör. Nyckelordet för oss är kundbesatthet sa Hélène Barnekow, vd för Telia Sverige, vid ett frukostmöte på IVA.

Det ska vara enkelt att vara kund hos Telia Sverige och lätt att komma i kontakt även med bolagets högsta ledning. Därför finns även Hélène Barnekows mejadress tillgänglig på webben.

– Vi börjar vanligen våra ledningsmöten med att ta upp ett mejl från någon av våra kunder.

Digitaliseringen är en genomgripande förändringskraft. Den ger upphov till nya samarbeten och lokala digitala ekosystem.

– Sverige är, totalt sett, långt fram när det gäller digitalisering. Det är lite sämre när det gäller samhälle och industri. Men det är en chans för både Sverige och Telia. För Telia har digitaliseringens möjligheter lett till nya partnerskap. Google är både partner och konkurrent. Kollektivtrafiken i Skåne använder Telia för sitt wifi. Det gör även Tesla. Anticimex råttfällor kan vara uppkopplade med en lösning från Telia.

Även om besatthet av kunderna är det viktigaste så förutsätter detta också, det Hélène Barnekow kallar, kommersiellt driv, innovation och accelererad transformation. Tekniken för att skapa allt detta är tillgänglig för alla i telekombranschen. Och de allra flesta lösningar är möjliga att kopiera.

– Därför är företagskulturen det viktigaste vi har. Den går inte att kopiera, sa Hélène Barnekow.

Skribent: Pär Rönnberg