Näringsrik heldag inleder Almedalen

Torsdag 23 juni 2016

almedalen_2016_Robertnygren_2.jpg

För åttonde året i rad är IVA på plats under Almedalsveckan, som i år genomförs 3–10 juli. Programmet som IVA bjuder på är digert, och som vanligt koncentrerat till början av veckan.

– Det har blivit självklart att delta. I den här miljön får akademien en spännande roll och vi möter delvis en annan publik än den som brukar gå på våra arrangemang. Våra diskussioner baserade på vetenskaplighet brukar uppskattas av besökarna i Almedalen, säger Björn O. Nilsson, vd för IVA.

På nio seminarier under två dagar, måndag och tisdag, avhandlas några av IVA:s hjärtefrågor: bland annat forskningspolitik, hur Sverige ska få världens bästa elsystem, de olika universiteten och högskolornas samhällsroller, affärsmodeller för hållbar tillväxt, framtidens goda stad och IVA:s nya projekt Jobbsprånget. Det ska hjälpa nyanlända akademiker med praktik för att snabbare komma in på den svenska arbetsmarknaden. IVA rivstartar på måndagen i Almedalsveckan med en näringsrik heldag på Hästgatan 2. Det blir innovationsfrukost, diskussion om lärosätenas roller i samhället, energilunch och afternoon tea på temat hållbarhet. Det är bara att bänka sig från morgon till kväll och plocka från smörgåsbordet med IVA:s hjärtefrågor.

Forsknings och utbildningspolitik står högt upp på agendan i år. I höst ska Helene Hellmark Knutsson presentera regeringens forskningsproposition. På tisdagens eftermiddag arrangerar IVA ett seminarium om ledarskap i högskolan, och en ”idéverkstad” om forskningsfinansiering, internationalisering, forskningsinfrastruktur och civilingenjörers kompetensbehov.

– I år prövar vi också ett nytt koncept. I vår ”idéverkstad” vill vi stimulera diskussion om viktiga forskningspolitiska områden under trevlig samvaro, säger Martin Wikström projektledare för Utsiktsplats forskning och forskningspolitisk expert.

Almedalsveckan 2015 var lika stor till antalet besökare och evenemang som valåret 2014. Arrangören räknade in drygt 35 000 besökare och ungefär 3 500 evenemang och nästan 1 650 arrangörer förra året. Antalet arrangörer ökade med ungefär 200 år 2015. Organisationen bakom Almedalsveckan, som numera är åtta dagar, är försiktiga i prognosen för 2016, men tror ändå på en liten ökning rakt över när det gäller besökare, evenemang och arrangörer. Vård och omsorg, tillsammans med hållbarhet är populäraste ämnen, och digitalisering och integration är de ämnen som växt snabbast i popularitet sedan förra året.

Skribent: Lars Nilsson