Nischad nördighet nyckel till Klarnas framgång

Fredag 15 april 2016

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för snabbväxande Klarna

Sebastian Siemiatkowski och Jane Walerud

Allt fler handlar från utländska nätbutiker. Det kan också ge hårt nischade företag en tillräckligt stor marknad. Sebastian Siemiatkowski på Klarna berättade bland annat om företagets turliga tajmning vid ett frukostmöte på IVA. 

– E-handeln blir allt mer global. Jag köpte själv min första barnvagn från Tyskland, sa Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för snabbväxande Klarna, vid ett frukostmöte på IVA.

Internet och digitalisering medför stora förändringar inte minst för handeln.

– Men i grunden är det ändå affärserbjudandet som är det viktiga.

Om detta vänder sig till en liten målgrupp, lokalt sett, är internationell e-handel en möjlighet för även det mest nischade företag att skaffa en stor kundkrets.

Klarna, som erbjuder alla tänkbara betalningstjänster för e-handlare, hjälper gärna till med sina lösningar. Drygt 45 miljoner konsumenter betalar sina nätinköp via Klarna.

– Vi har haft tur med tajmningen. E-handeln har växt snabbt sedan vi startade år 2005.

Fast tur är inte enda anledningen till Klarnas snabba tillväxt. Att anställa rätt personal är ett tungt skäl.

– Betalningssystem är nog för de flesta tråkiga. Jag tycker de är spännande och har nördat ner mig ordentligt i ämnet.

För att Klarna ska vara rätt arbetsgivare, så bör nog finansiella system vara något som en eventuell jobbsökare brinner för.

Klarna finns på 18 marknader och har drygt 1 400 anställda.

– När vi började gå utanför Sverige trodde vi att det skulle vara lättast att starta i de nordiska länderna. Men det finns skillnader. Det är samma svårighetsgrad att etablera betalningssystem i Tyskland. Men där når man ju en mångdubbelt större marknad.

Nästa steg för Klarna är att bli en fullvärdig bank med sparkonton och betalkort.

– Att utmana de stora traditionella bankerna är en dröm för vilken entreprenör som helst. De har tusentals anställda på sina it-avdelningar. Men där sysslar man mest med att underhålla ålderstigna system.

Storbankerna erbjuder mängder av tjänster och släpar efter, anser Sebastian Siemiatkowski, i den förändringsvåg som digitaliseringen skapar.

– De kommer att finnas kvar, men orkar alla ta de tuffa förändringar som behövs på sikt? De som lyckas har insett att kundupplevelsen är väsentlig, sa han.


Se seminariet i efterhand 

Skribent: Pär Rönnberg