Nya trender inom klädproduktion

Tisdag 21 april 2015

Clothes_1200px.jpg

Klädproduktion är oerhört resurskrävande - och än så länge lämnar vi endast in en liten del av våra kläder och textilier till återvinning. Ett antal företag arbetar dock intensivt med att förbättra design och hantering av kläder för att möjliggöra för återanvändning, återvinning och minskad miljöpåverkan.

Varje år slängs åtta kilo kläder och tyger per person i Sverige - trots att 95 procent av dem hade kunnat återvinnas. Och forskningsinstitutet Swerea anger att vi sammanlagt konsumerar långt över 100 miljoner kilo textilier varje år i vårt land.

Då klädproduktion är mycket resurskrävande innebär detta ett enormt slöseri. Bland annat krävs 7 000-29 000 liter vatten och ett kilo olja för att tillverka ett kilo bomull - utöver bekämpningsmedel, konstgödsel, kemikalier och färgämnen för att tillverka själva plaggen.

Filippa K har länge arbetat med hållbart mode, och lanserade i februari i år tre plagg i kollektionen Long Lasting Simplicity, för att analysera vilka material och andra egenskaper som gör kläderna så naturliga, långlivade och återvinningsbara som möjligt. Exempelvis används som tyg istället för bomull tencel, ett cellulosabaserat material - och plastknappar och liknande byts ut mot torkade frukter från ett palmträd. Sedan kan de växtbaserade plaggen brytas ned till grunden efter användning genom den svenska världsunika processen Re:newcell - varpå materialet byggs upp till ny fiber igen.

Filippa K har även sjösatt tjänsten Lease, som ger kunden möjlighet att hyra nya kläder allteftersom modet växlar. Uniforms for The Dedicated driver initiativet Time Share, som innebär att man kan hyra kavajer ur vissa kollektioner för en helg eller vecka. Mud Jeans från Nederländerna låter kunderna abonnera på jeans, och när avtalet gått ut kan jeansen såväl köpas loss som lämnas tillbaka till företaget för vintageförsäljning. Därutöver finns förstås en uppsjö av nya "klädbibliotek", som Lånegarderoben i Stockholm och Klädbibblan i Linköping.

Klädinsamling i butik håller också på att på kort tid bli en het metod för att främja återbruk och minskat textilavfall. Konceptet Filippa K Collect innebär att Filippa K-butikerna samlar in gamla plagg och ger återvinnande kunder rabatt på nästa köp. Kläder i gott skick säljs vidare som vintage. Och klädkedjan H&M lanserade så sent som den 17 april en klädinsamlingsdag, när kunder kunde lämna in kläder i sin närmaste butik eller på Norrmalmstorg i Stockholm - med målet att samla in hela fem ton begagnade textilier. Allt från avlagda plagg i gott skick till udda, trasiga strumpor kunde lämnas in. I bästa fall kommer dagen att bli årligt återkommande. Med appen Cirqle kan man se var man som kund kan lämna in uttjänta plagg, och om man får några rabatter eller andra "belöningar" för detta.

En fortsatt utmaning är att textilkvaliteten, framför allt fiberlängden hos bomull, starkt försämras för varje återvinningscykel. Men andra användningsområden än kläder finns förstås för textilierna. Således arbetar det schweiziska företaget I:CO bland annat med att använda utslitna och trasiga textilier i finfördelad form exempelvis till stoppning i kuddar och leksaker eller som fyllnadsmaterial inom byggbranschen.

Även till skoförsäljningsområdet har cirkulär ekonomi-tänkandet spridit sig. Exempelvis Stadium går ut med en kampanj där man kan lämna in sina gamla löparskor när man köper nya för minst 699 kronor - och få 200 kronors rabatt. Skorna skänks sedan till Human Bridge.

Läs mer här.

Skribent: Joakim Rådström