”Powerwall är ett genombrott för småskalig energilagring”

Torsdag 21 maj 2015

Powerwall-ModelS-1200px.jpg

Nyligen lanserade amerikanska Tesla sitt batteri Powerwall. Även om tekniken inte är ny är det ändå ett genombrott för småskalig energilagring, anser IVA-ledamoten och ordföranden i Vägval el Bo Normark.

– På vissa marknader som Tyskland och Australien är Powerwall en klockren vinnare, speciellt tillsammans med solpaneler. I Sverige är lönsamheten betydligt sämre eftersom vi har lågt elpris och sämre förhållanden för solel. Men kan man få betalt för fler tjänster från batteriet så är det intressant även för svenska förhållanden. Och förutsättningarna förändras hela tiden i ’rätt’ riktning, säger Bo Normark,

Redan innan ett enda batteri hunnit lämna fabriken i Nevada i västra USA, har Tesla lyckats skapa ett enormt intresse för sin produkt Powerwall. Kort efter lanseringen i slutet av april hade det gjorts 38 000 förhandsbeställningar. Dessutom fanns 2 500 beställningar på Powerpack, ett större batteri för kommersiellt bruk. Bedömningar talar om ett sammanlagt beställningsvärde på 800 miljoner dollar på bara en vecka – i paritet med tidigare försäljningssuccéer som iPhone, Viagra och Teslas egen elbil Model S.

Utan tvekan är Teslas grundare och vd Elon Musk en skicklig marknadsförare, men Bo Normark menar att bolaget också bidrar med något helt nytt. 

– Tesla har på ett unikt sätt etablerat småskaliga, lokala batterilager som ett realistiskt alternativ. Deras batterier kostar cirka hälften jämfört med dagens marknadspriser, säger Bo Normark. 

Inköpspriset för Powerwall, ett vägghängt litiumjon-batteri med lagringskapacitet på 10 kWh, är 3 500 dollar, cirka 29 000 kronor. Det motsvarar 2 900 kronor per kWh. Att köpa den större versionen Powerpack – som består av enheter på vardera 100 kWh som kopplas ihop – kostar drygt 2 000 kronor per kWh.

– Visst finns det tillverkare som hävdar att man har batterier på ungefär samma prisnivåer som Tesla. Men deras problem är att de använder relativt oprövad teknik. Tesla baserar däremot sitt batteri på en väletablerad teknologi, samma som man använt med stor framgång i flera år i sina bilar, säger Bo Normark.