Prins Daniels Fellowship besöker Tyskland

Måndag 11 april 2016

201604-IVA-PD-MW-1200px.jpg

Den 11 – 13 april arrangerar Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) projekt Prins Daniels Fellowship sin första internationella entreprenörsresa. Målet för resan är Berlin och München där en delegation bestående av svenska entreprenörer och företagsledare möter tyska kollegor för att utbyta erfarenheter om entreprenörskapets förutsättningar i Tyskland.

Delegationen leds av projektets styrgruppsordförande Marcus Wallenberg. Prins Daniel deltar som projektets hedersordförande.

För exportberoende länder som Tyskland och Sverige med en hög välfärd så är vikten av innovation och förnyelse  stor. Det är genom detta som vi kommer kunna försvara och utveckla våra näringsliv. Både Sverige och Tyskland har många framgångsrika internationella storföretag som byggt sin framgång på innovativa produkter och tjänster. Men vi behöver fortsatt stärka vår förmåga att skapa nya växande företag baserade på kunskap och innovation och vi har mycket att vinna på att utbyta kunskaper och erfarenheter. För Sverige är Tyskland dessutom väldigt viktig som den största exportmarknaden och ett naturligt första steg vid en internationell expansion, säger Marcus Wallenberg, projektet ordförande.

Delegationen landar i Berlin måndag den 11 april. Prins Daniel inviger barnboksutställningen "Frech, wild & wunderbar - schwedische Kinderbuchwelten"på Nordische Botschaften i Berlin  och sedan följer en middag med ambassadör Lars Danielsson som värd. Under två intensiva dagar besöker delegationen företag och institutioner i Berlin och München.

Dag ett består av besök i Berlin på Technologiepark Adlershof, Telekom Innovation Laboratories (T-Labs) och Sound Cloud. Middagen arrangeras av Volkswagen Group. Dag två går resan till München där delegationen besöker UnternehmerTUM, Siemens och BMW.

Syftet med att projektet ordnar den här resan är att vi vill ge de entreprenörer som medverkar i projektet, antingen som inspiratörer och mentorer, eller som adepter i vårt mentorsprogram, en chans att bygga nätverk och skapa förståelse för den tyska marknaden. Vi kommer att besöka många intressanta miljöer i Tyskland, och genom Prinsens deltagande garanteras kontakter på en mycket hög och spännande nivå, säger projektledare Johan Weigelt.

Resan arrangeras i samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren.

Skribent: Anna Lindberg