Unga talanger pratar entreprenörskap

Måndag 3 april 2017

201704-IVA-PrinsDanielsFellowship-Unga-Entreprenörer-1200px-lq.jpg

Prins Daniels Entreprenörsdag gick av stapeln på IVA den 30 mars. 100 unga entreprenörer var inbjudna för att nätverka och inspireras. Under dagen pratade redaktionen för IVA Aktuellt med några av de 100 unga entreprenörer som var nominerade till dagen. Vi frågade dem om deras entreprenörsresa och vem som inspirerar dem.

Vill du läsa mer om Prins Daniels Entreprenörsdag gör du det här.

 

Ruth Westberg

Concept (2011), Mölnlycke

– Vi bygger produktionsutrustning. Till exempel har vi gjort utrustningen som gör hålen i innertaket på nya Volvo-bilen. Många kunder finns inom fordonsindustrin så klart. Men vi jobbar också med läkemedelsindustrin.

– Företaget driver jag tillsammans med min pappa, han är den ”galna teknikern”, vi väger upp varandra lite.

– Från början hade vi två externa delägare och hjälp av Almi. I våras sålde vi en del av företaget och tanken är att vi tillsammans med det bolaget ska bli en av de största aktörerna inom området.

Förebild: Ingvar Kamprad.

 


 

Anna Urombi

Add Truly (2014), Göteborg

– Vi hjälper e-handelsföretag att ta och visa socialt ansvar samtidigt som deras kunder enkelt kan donera till utvalda organisationer på gräsrotsnivå.

– Under en resa såg vi behoven, men fann att det var svårt att hitta rätt organisation att stödja. Därför byggde vi vår webbplattform som e-handlarna kan integrera på sina webbplatser. Ekonomiskt stöd fick vi av bland andra Chalmers Ventures, Vinnova och affärsänglar.

– Nu ska vi skala upp tjänsten för att få ut den i Sverige och i övriga Europa.

Förebild: Sofia Appelgren, grundare av Mitt Liv.

 


 

Drilon Mulaj

Scawiba (2013), Solna

Vi är ett callcenter och hjälper andra bolag med försäljning. Men framför allt ser vi till att de behåller sina kunder längre.

Jag har jobbat med försäljning sedan jag var sexton år. Vi var fyra personer som tidigare jobbade ihop på ett bolag, hoppade av och startade eget. Alla gick in med pengar, vi tog inte ut någon lön och kom snabbt igång med projekt så att vi fick in pengar.

I mars öppnade vi i Finland. Vi ska fortsätta att expandera internationellt och gå in på flera marknader.

Förebild: Mark Cuban, investerare i ”Shark tank”

 


 

Srmed Majid

Tandcentralen Sverige (2013, Kista

– Vår vision är att ge patienterna en kvalitativ tandvård till ett bra pris. Vi har personal med hög spetskompetens inom bland annat kirurgi, barntandvård, allmäntandvård och estetiska behandlingar.

– Min syster är utbildad tandläkare och vi tyckte båda två att det skulle vara kul att starta något tillsammans. Vi fick stöd från Almi, använde egna pengar och ett lån från SEB för att bygga upp kliniken.

– Vår ambition är att expandera verksamheten med fler kliniker på andra platser i Stockholm.

Förebild: Jamil Zetali, grundare av Qibbla Halal kött

 


 

Josefin Damm

Presscise (2014), Herrljunga

–Vi utvecklar nya kompressionsprodukter för sjukvården. De bygger på en blandning av medicin och matematiska formler. En professor i kärlkirurgi och en professor i biomatematik hade ett forskningsprojekt och en vision om världens smartaste bandage.

–Vi hade mjuk finansiering från Vinnova, och Smart Textiles i Borås i början. Nu håller vi på att ta in riskkapital. 

–Första produkten lanserade vi i Australien vid årsskiftet. Där fanns det ett intresse att av testa ny teknik i vården. Nästa steg är att kommersialisera på flera marknader: Norden och Europa.

Förebild: Ashkan Pouya

 


 

Anders Lundberg

Personligalmanacka.se (2007), Storvreta

Vi gör personliga almanackor för privatpersoner via vår webbshop. De trycks med digital teknik och kommer direkt hem i brevlådan. Det var min fru, som är medgrundare, som behövde en almanacka, men inte hittade någon som passade. Så jag gjorde en åt henne. När hon visade upp den för kompisar, så var det flera som också ville ha.

Vi snackade snällt med banken och fick ett lån. Jag sa upp mig från jobbet, trodde på idén och hittade en nisch. Vi har redan börjat expandera utomlands. Norge och Tyskland är våra stora marknader tillsammans med Sverige.

Förebild: Ingvar Kamprad

 


 

Gertrud Köver

Easy Park Group (2001), Stockholm

– Med vår app i mobilen kan bilister smidigt betala för sin parkering. Vi finns i ett tiotal länder. I exempelvis hela Danmark kan man betala parkering via vår app.

– När vi utvecklade appen, år 2012, behövde vi ekonomiskt stöd från banker och riskkapital. I dag har vi egna medel för utveckling och marknadsföring.

– Snart lanserar vi en ny app. Den kommer att hjälpa bilister att hitta en ledig parkeringsplats i närheten av sitt mål. En avancerad algoritm räknar ut närmsta vägen dit. Vi tänker också etablera oss i fler europeiska länder.

Förebild: Jane Walerud.

 


 

Rivia Oliveira

Riva Sports (2014), Umeå

– Jag designar och säljer färgglada sportkläder. De tillverkas i Brasilien. Jag har egen webbshop, men också återförsäljare. Stadium är en. I England och i Paris finns kläderna i några butiker. Man ska både kunna ha plaggen till vardags och träna i dem.

– Under tiden som elitspelare i beachvolleyboll gick man omkring i träningskläder hela dagarna. Svenska träningskläder var ganska tråkiga, så då kom idén att skapa något nytt. Jag startade med egna pengar och med stöd från Almi.

– Märket är inte så känt än. Så nu är det dags att nå ut mer.

Förebild: Många.