”Visionen är att fler unga ska se entreprenörskap som ett alternativ”

Tisdag 15 januari 2013

Prins Daniel och åtta av de 14 experterna som är knutna till Prins Daniels Fellowship deltog vid lanseringen på Carlforsskas Ekonomi- och Handelsskola i Västerås i dag. –Vår vision är att fler unga människor ska se entreprenörskapet som ett alternativ, svarade Prins Daniel på frågan om vad han vill uppnå med den nya satsningen.

– Med tanke på min bakgrund är det väldigt naturligt att jag gör detta, och det är väldigt viktigt att få fler att starta företag, fortsatte Prins Daniel.

Drygt 200 elever från gymnasiet Carlforsskas Ekonomi- och Handelsskola satt i åhörarsalen vid lanseringen av projektet Prins Daniels Fellowship och entreprenörskapsprogram. En passande publik, tyckte Lena Treschow Torell, ordförande i projektets styrgrupp.

– Carlforsska har ett gott rykte som entreprenörsskola, och kanske sitter några av framtidens entreprenörer här i dag.

Med på scenen var åtta av de fjorton entreprenörer och företagsledare som utgör den så kallade expertgruppen i projektet (se faktaruta). Experternas roll är att bidra med sina erfarenheter, sin tid och sitt engagemang som inspiratörer och mentorer.

Under ledning av moderator Ebba Blitz berättade de om sin syn på entreprenörskap och lärdomar från sina egna resor.

– Se till att ha en bild av var företaget ska vara om ett, tre och kanske fem år när du söker finansiering till din affärsidé, sa Susanna Cambell, vd på investmentbolaget Ratos som satsar riskkapital på företag i olika branscher.

Och, apropå finansiering, var Spotify-grundare Martin Lorentzons råd att inte vara blyg när man söker finansiering.

– Be om mycket mer pengar än du tror behövs, det går åt, sa han.

Efter sex års hårt arbete med Spotify har han nått ett av sina viktigaste mål.

– Det har varit en otroligt lång uppförsbacke att komma in i USA, men nu är Spotify den största streamingtjänsten i USA.

Martin Lorentzon ser sitt engagemang i Prins Daniels Fellowship som ett sätt att betala tillbaka för framgången med Spotify, och ett sätt att ge det stöd han själv hade velat ha som ung entreprenör.

– Det behövs fler förebilder, kan jag vara en sådan och bidra med mina erfarenheter är jag glad.

Elin Hellström var en av gymnasieeleverna i publiken, och deltog även i ett av de rundabordssamtal som hölls efter presentationen. Där diskuterade mindre grupper av elever och experter villkoren för entreprenörsskap. Hennes bild av de företagsledare som hon kände till sedan tidigare blev delvis förändrad, berättade hon.

– Jag trodde liksom inte att alla de här stora stjärnorna hade börjat från det minsta. Jag trodde på något sätt att deras företag var stora från början, men jag förstår att det är det personliga drivet som spelat stor roll.

Elin Hellström drömmer om att starta ett företag i framtiden, helst inom it eller mode.

– Den här förmiddagen gav mig verkligen inspiration, det känns som att jag kan lyckas bara jag har drivet som krävs.

Vad tror du är den största utmaningen för en ny entreprenör?
– Det svåra är att hitta en produkt eller en tjänst som slår, att få folk att bli intresserade av det som mitt företag står för.

Skribent: Linda Vikström