Att artificiell intelligens (AI) används för att lättare kommunicera med kunder eller leverera varor snabbare känns kanske helt naturligt idag. Att teknikjättar som Microsoft satsar stort på AI är heller inte så anmärkningsvärt. 2016 ökade antalet nya företag i svenska spelbranschen med 22 procent. Samma år arbetade 4 267 personer i 287 företag med spel, en ökning med 558 anställda mot föregående år.
Samtidigt är många överens om att vi har en del frågor kvar att lösa innan tekniken kan användas fullt ut, man brukar bland annat tala om jobben och säkerheten.
Välkommen till ett seminarium som tar upp frågan "Hur gör man affär av AI?" ur tre perspektiv; affären, investeringen och forskningen.
- IBM har ändrat strategi för framtiden och AI blir en övervägande del av deras affärsmodell. I vilka affärer involverar de programvaran Watson?
- Hur påverkar AI-tekniken Eletronic Arts specifikt och spel och interactive underhållning generellt?
- Hur ser investerare på de nya företagen där affärsmodellen bygger på AI?
- Hur långt är steget från forskning till marknad och skiljer sig förutsättningar från annan forskning?
Medverkande: Mikael Haglund, IBM, Jane Walerud, Walerud Ventures, Magnus Nordin, Electronic Arts, och Danica Kragic, KTH.
Moderator är Staffan Truvé, ordförande IVAs avdelning för Informationsteknik, och Birgitta Resvik, ordförande IVAs avdelning för Elektroteknik.
