De globala techgiganternas inflytande över våra liv växer. Facebook, Google, Instagram och Snapchat spelar en allt större roll i många människors vardag. I skräddarsydda reklamkampanjer utnyttjar de skickligt den omfattande information vi gratis lämnar till dem. Förutsättningarna för marknadsföring och annonsering skiftar nu i snabbt. Detta förändrar radikalt förutsättningarna för mediehusen, inte minst de ekonomiska.
Filterbubblor där algoritmer anpassar sökningar och information blir allt vanligare. Samtidigt har en förtroendekris för medierna uppstått påeldad av populistiska politiker.
- Vilket utrymme finns det för kvalitetsjournalistik i detta nya medielandskap?
- Vad håller på att hända med efterfrågan?
PROGRAM OCH MEDVERKANDE
Behovet av medie- och informationskunnighet
Martina Wagner, expert Statens Medieråd, sekreterare för Medieutredningen september 2015 – oktober 2016
Digitalisering – ett definierande ögonblick för medierna
Jan Helin, programdirektör SVT med ansvar för nyheter, sport, samhälle, dokumentär, barn och unga samt minoriteter
Ett tystare Sverige är ett farligare Sverige – om lokaljournalistikens betydelse
Jan Friedman, styrelseordförande Mittmedia
Finns det någon betalningsvilja för kvalitetsjournalistik?
Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare DN
Moderator: Eva Hamilton, ledamot av IVAs avdelning för Företagande och ledarskap, och tidigare vd för SvT