Energieffektivisering kan vara en central del av affärsidén i form av den tjänst eller produkt som företaget säljer. En energieffektiv verksamhet kan också vara en viktig del av varumärket, eller ett förhållningssätt som prioriteras av ägarna och ledningen.
Nya affärsmodeller kan uppstå genom att mäta och visualisera energianvändningen, vilket man gjort i fastighetsbolaget Humlegården. Då krävs tillgång till mätdata.
Det kan också uppstå nya affärsmöjligheter genom samverkan mellan olika aktörer. Exempelvis finns samverkan mellan industrier med överskottsvärme och fjärrvärmeföretag, till exempel Bomhus Energi i Gävle. Nu börjar liknande möjligheter skapas även för fastighetsägare som kan leverera överskottsvärme. Denna typ av samverkan kan öka om det finns möjlighet att lyfta bort en del av den finansiella risken.
Välkommen till ett seminarium med bl a professor Lars Bergman, Per-Arne Rudbert, vd Humlegården, Maria Sunér Fleming, Svenskt Näringsliv, Tommaso Auletta, ABB, Birgitta Resvik, Fortum, Kjell Jansson, Svensk energi, Maria Sandquist, Teknikföretagen, Anne Vadazs Nilsson, Energimarknadsinspektionen och Björn O. Nilsson, vd IVA.
Moderator: Bo Normark
Ingen anmälan krävs