Så får vi ungdomar att brinna för teknik och naturvetenskap

För få ungdomar vill läsa naturvetenskap och teknik. Lika illa är det när det gäller programmering. Och tjejerna är i klar minoritet. Men detta går att ändra på. Det visar många goda nordiska exempel.

Medverkande: Linda Liukas, Ghita Wolf Andreasen, Karolina Lisslö, Helena Sjöström, Pernilla Ramslöv, Binette Seck, Maja Neiman, Martin Wikström, Ulrika Lindstrand och Tuula Teeri.

Foto: Jenny Unnergård, Jann Lipka, Elin Vinger Elliot
IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Hitta hit
Måndag den 24 juni 2019 17:00 - 19:00

Bokningen är stängd

Bokningen är stängd

För drygt 10 år sedan var Linda Liukas med och startade Rail Girls. Syftet är att lära tjejer programmera. Det började i Finland. Idag är Rail Girls en världssuccé med workshopar i över 160 länder.  Där får deltagarna bygga sin egen del av webben från idé till färdig app eller hemsida. På seminariet talar Linda Liukas om One hundred languages.

Engineering the future: yes we can är temat för Ghita Wolf Andreasen. Hon är chef för det danska initiativet Engineering the future. Det ska bidra till att ingenjörskunnande får en större plats när naturvetenskap lärs ut i skolan. Bakom initiativet står över 50 danska skolor, utbildare, företag och organisationer.

I Sverige finns många spännande initiativ som satt högst konkreta avtryck:

  • Mattecentrums räknestugor ger gratis läxhjälp till högstadie- och gymnasieelever Karolina Lisslö är generalsekreterare.
  • Hello World tänder digitala stjärnor vid läger och helgmeetups.  Detta ger ungdomar som aldrig annars skulle fått möjlighet att upptäcka allt man kan åstadkomma med digitala verktyg. Ulrika Dellby är ordförande.
  • Nox Academy arrangerar läger där ungdomar lär sig att programmera. Genom sitt koncept GoTech utbildar NOX grupper på arbetsmarknaden med mindre kunskaper och insikter om teknik och IT. I workshoparna deltar ledningsgrupper och medarbetare från andra delar av företag samt politiker och lärare. Helena Sjöström är vvd och Head of Sales.
  • IVAs Tekniksprånget, ger gymnasieungdomar möjlighet att under fyra månader prova på ingenjörsyrket. Binette Seck är Client Relationship Manager.
  • Junior Academy bjuder in dem mellan 13-18 att via nätet tävla i internationella team för att lösa stora samhällsutmaningar.  Det är ett samarbete mellan IVA och The New York Academy of Sciences. Maja Neiman är projektledare.

Att öka intresset för att läsa teknik och naturvetenskap är ett måste för att de nordiska länderna ska behålla och stärka sin konkurrenskraft. Vilken kombination av privata initiativ och offentliga insatser riktade till ungdomar ger bäst resultat? I den avslutande diskussionen medverkar Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges ingenjörer tillsammans med Linda Liukas, Ghita Wolf Andreasen och IVAs vd Tuula Teeri.

Moderator är Martin Wikström, chef för forsknings- och utbildningspolitik på IVA.

Seminariet hålls på engelska.

Kontaktinformation

Alicia Parvin
Projektkoordinator
Telefon 08-791 29 38

Så kan du påverka

Dela

Genom att dela detta seminarium i ditt nätverk hjälper du oss att lyfta dessa viktiga samhällsfrågor.

Delta

Genom att delta i seminariet ökar vi tillsammans vår kunskap i dessa viktiga samhällsfrågor.