Seminariet är fullt. Vill du stå på reservlista, kontakta Monica Sannerblom, monica.sannerblom@iva.se
Det svenska ledarskapet, ett icke-auktoritärt och icke-hierarkiskt ledarskap byggt bland annat på hög grad av involvering, lagarbete, decentraliserade ansvar, kommunikation och tillit, är format under flera decennier. Det har sina rötter i vårt samhälle, baserat på välstånd och trygghet och inte minst i den svenska konsensustraditionen. Svensk företagsledning så som vi känner den har främst vuxit fram inom en stark internationell verkstadsindustri. Vad karakteriserar svensk företagsledning?
Den svenska företagsledningen är och har varit framgångsrik men är i ständig utveckling och står idag inför nya utmaningar. Idag finns vid sidan av våra globala, framgångsrika storföretag också en ny generation av kreativa, kunskapsintensiva, och många gånger digitala företag med värdeerbjudanden och affärsmodeller som möjliggjorts av den digitala tekniken. I dessa nya företag kan en delvis annorlunda typ av svensk företagsledning spåras. Hur ser denna ut? Vad kännetecknas den av?
Frågor som adresseras på seminariet:
- Vad är svensk företagsledning och hur har den utvecklats?
- Hur står sig principerna för svensk företagsledning idag 2019 sett i ljuset av dagens utmaningar och nya generationer att leda?
- Hur ser ledarskapet ut i de nya, yngre framväxande svenska företagen?
- Hur kan det svenska ledarskapet fortsätta att utvecklas?
Medverkande
Sofia Börjesson, professor Chalmers och ledamot av IVA
Marianne Dicander Alexandersson, rådgivare och styrelsearbetare, ledamot av IVA
Mats Engwall, professor KTH och ledamot av IVA
Ingalill Holmberg, professor Handelshögskolan i Stockholm och ledamot av IVA
Johan Johansson, vd Daniel Wellington
Fredrik Lagergren, vd SAM och ledamot av IVA
Johan Lassing, grundare Qamcom
Dennis Nobelius, vd Zenuity
Stefan Palskog, vice president Scania Way Office
Carl-Henric Svanberg, preses IVA
Katarina Walter, vd Antrop
Moderator: Erik Blix, journalist
