Fossilbaserad bensin och diesel är idag det vanligaste drivmedlet för bilar. År 2009 satte alliansregeringen målet om en fossilfri fordonsflotta 2030. Men ännu så länge har varken riksdag eller regering definierat och antagit målet.
Samtidigt finns frågetecken för utvecklingen av biodrivmedel. Etanolförsäljningen sjönk med 22 procent under 2014 trots att antalet E85-bilar i trafik var konstant. År 2015 meddelade Volvo Cars att man helt slutar tillverka etanolbilar. Försäljningen av fordonsgas, där biogasen står för mer än hälften, ökar dock. Och antalet laddhybrider ökar snabbt men från mycket låga nivåer.
- Vilka är framtidens fossilfria drivmedel? Vilka är alternativen idag?
- Vilka forskningsinsatser återstår för att göra dem kommersiellt gångbara?
- Vilka satsningar görs av drivmedels- och fordonstillverkarna?
- Hur påverkar kraven på ökad hållbarhet utvecklingen?
- Vilka medel ska politiken använda för att bidra till uthålliga hållbara drivmedel?
Vid seminariet, som arrangeras av IVAs avdelning för Kemiteknik, medverkar:
- Ingrid Nyström, Senior Advisor f3 (Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel) och Chalmers industriteknik
- John Munthe, forskningschef, IVL Svenska miljöinstitutet
- Sören Eriksson, raffinaderiutvecklare, Preem
- Anders Röj, bränslespecialist Volvo Group Trucks Technology
Moderator är Gunnar Svedberg, IVAs avdelning för Kemiteknik
Presentationer från seminariet:
