Digitala lösningar krymper avståndet till kunderna

Fredag 1 december 2017

Digitalisering påverkar alla branscher och företag. De som hänger med i svängarna blir mer effektiva och kommer närmare både kunder och leverantörer.

Ett seminarium, arrangerat av IVAs näringslivsråd, gav konkreta belägg för uppfattningen att digitaliseringsvågen snabbförändrar företag. Detta oavsett om bolaget tillverkar avancerad produktionsutrustning för elektronik- och bildskärmstillverkning, som Mycronic, eller är verksamt i den digitala spelbranschen, som Paradox Interactive. Storbanker, som Swedbank, eller traditionella byggföretag, som NCC, är också de med i digitaliseringsloppet.

Men att effektivisering och processutveckling är viktigt för företag som vill vara i framkant är förstås inget nytt. För Lena Olving, vd och koncernchef för Mycronic, är digitalisering mest ett modeord.

– Industrin har ägnat sig åt effektivisering och utveckling i alla tider. Det nya är sensorer som är både bra och billiga och 4g som gör det snabbt att kommunicera de enorma datamängder som datorerna numera kan hantera, sa hon.

Det ger möjligheter. För Mycronic, som finns i ett 50-tal länder, innebär det att hela flödet från marknadens krav till eftermarknad digitaliseras. Data från kundernas användning av Mycronics maskiner ger då möjligheter till vidareutveckling både för kund och leverantör.

– Men man måst öppna upp sina system för att skapa nya lösningar. Det är också nödvändigt att övertyga människor om nyttan med detta, sa hon.

För Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive som utvecklar och säljer datorspel till slutkonsumenter över hela världen, är digitalisering en grundbult i affärsmodellen.

– Från början tryckte vi spelen på skivor, som sedan skulle distribueras. Då var vinsten inte så stor. Men år 2006 lanserade vi vår nedladdningsportal och sedan dess får vi betalt omgående, sa han.

Nedladdningstekniken medför också att Paradox löpande kan följa vad, hur och när användarna spelar.

– Kunderna utvecklar också spelen. De är medskapande. Det är samtidigt en utmaning. Hur ska vi utnyttja kraften hos 2,5 miljoner spelare?

Fredrik Wester är övertygad om att om bara ett par år så omsätter spelbranschen mer än film- och musikbranscherna gör tillsammans.

Däremot anser han inte att spelen bör vara alltför artificiellt intelligenta.

- Spelarna får inte förlora för ofta, sa han.

Det är mest en myt att storbanker är gammeldags och saknar innovationsförmåga. Det menar Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef för Swedbank. Istället samverkar de för att utveckla nya tjänster. Swish, bankgirot, bankID och den klassiska bankomaten är konkreta exempel.

– Förr var de andra stora bankerna konkurrenter. Nu kan vi vara partner i vissa delar. Utvecklingen sker också tillsammans med fintech-bolag, sa hon.

Andra företag, många sådana, än storbankerna erbjuder liknande tjänster som de fyra storbankerna, för inte så länge sedan, var ensamma om. Izettle, Apple Pay, Klarna och Lendo är bara några av ett 80-tal uppstickare som Swedbank måste förhålla sig till.

– Numera är det väldigt många som vill sköta betalningar och lån. Men vad händer om en kund till en liten bank hamnar i knipa?

Banker och spelföretag ligger långt fram i digitaliseringsracet medan byggföretag mest förefaller yrvakna.

– Produktiviteten i branschen ligger inte i topp. Den är ineffektiv och står för mycket slöseri med material. Det är inte mycket som är automatiserat och det är inte robotar som bygger, sa Anders Torell, som är chef för affärstransformering och digitalisering på NCC.

Fast alla byggbolag, påpekade han, jobbar med att förbättra sina processer. Så också NCC som har snabbutvecklat en plattform, Loop Rocks, för hantering och återanvändning av byggmassor, jord och grus.

– Via en app kan både privatpersoner och företag registrera om de har eller behöver fyllningsmassa. På så sätt kan parterna ta kontakt med varandra och välja den som är närmast.

Transportkostnaderna delas samtidigt som sten och grus inte i onödan hamnar på deponi.

– Alla vinner på detta, även miljö och klimat. Lyckas vi fullt ut så utmanar vi branschen, sa Anders Torell.

Företaget Loop Rocks, som startade förra året, har i år etablerat sig i såväl Danmark som Finland. 

Skribent: Pär Rönnberg