Elsparkcyklarnas för- och nackdelar

Många hyllar de små elsparkcyklar som börjar ställas upp och användas runt storstäderna, för snabb och miljövänlig framkomlighet. Men livslängden på elfordonen lämnar en del i övrigt att önska.
Elsparkcykel_1200px.jpg

Delprojektet för Mobilitet inom IVA-projektet Resurseffektivitet och cirkulär ekonomi diskuterar hur vi ska uppnå hållbara gods- och persontransporter i vårt land. Ett viktigt område är elfordon. Och i dagsläget ökar användningen av till exempel elsparkcyklar (scootrar) av bland annat märket Voi rejält i storstäder i Sverige och världen.

Fördelarna med systemet är att man kommer fram snabbt och med minimal miljöbelastning. Genom att ladda ner en app kan man sedan låsa upp och hyra elsparkcyklar direkt från gatan. Genom appen ser man också hur mycket ström enskilda scootrar har. Sedan kostar det 10 kronor i startavgift och 1,50 kronor per minut att använda dem.

De som ansvarar för att ladda cyklarna och ställa ut dem där de kan komma till god användning kallas "hunters" och får lön utifrån hur många scootrar som laddas. Ersättningen ligger enligt Voi på 50-150 kronor per scooter. En laddning räcker i ungefär två mil.

Genom att elsparkcyklarna är hastighetsbegränsade till 20 km/h klassas de som cyklar och omfattas därför av samma regelverk.

Bland andra Stockholms stad välkomnar den nya "mikromobiliteten" som utgörs av elsparkcyklar och andra delningstjänster för eldrivna mopeder och sparkcyklar. Vid ett seminarium på Stockholms handelskammare uttryckte trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till exempel sitt stöd för dem.

– Det kan vara så att vi befinner oss i en brytningstid för transporter, att vi kommer se en helt annan stad framöver, sade Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, enligt en artikel i tidningen Aktuell Hållbarhet.

Samtidigt visar en ny granskning i tidningen Breakit att elsparkcyklarna vanligen skrotas efter bara någon månad, varför deras påstådda hållbarhet kan ifrågasättas. I USA har scootrarna funnits längre än i Sverige, och amerikansk statistik visar att den genomsnittliga livslängden på dem bara var 28 dagar. Breakits granskning visade på en livstid för en elscooter på i vissa fall under en månad, i andra fall två till tre månader – och i drömscenariot endast sex månader.

Givet de 2 000 elsparkcyklar som uthyrningsföretagen rapporterar finns tillgängliga i Stockholm numera skulle det i värsta fall kunna innebära att tiotusentals scootrar kan skrotas bara i huvudstaden.

En allvarlig anledning till den höga omsättningen är att många elsparkcyklar stjäls eller förstörs. Dessutom att vissa företag använder elsparkcyklar som inte är avsedda för bruk flera gånger om dagen under en längre tid. Och ytterligare en utmaning är att många företags elsparkcyklar inte har utbytbara batterier, vilket då gör att hela scootrar måste kasseras när batterierna är utbrända.

Kontaktinformation

Joakim Rådström
Kommunikatör
Telefon 073-656 76 17