Clas Ohlson satsar på tjänster och samarbeten

E-handel, hemleverans och hjälp med hemmafixandet är nya inslag i Clas Ohlsons utbud. Butikerna är fortsatt viktiga, men har delvis nya uppgifter.
Lyrå Lotta 5.jpg

– Tillväxten i bolaget har hittills varit driven av att vi öppnat nya butiker. Men nu når vi kunden på andra sätt också, sa Lotta Lyrå, Clas Ohlsons vd, vid ett IVA-seminarium.

För henne är likheterna mellan klassisk postorder och e-handel stora. Skillnaden är att den senare är snabbare.

– Hemsidan fungerar som katalogen gjorde förr. Man kollar på webben, sen går man till butiken. Men allt fler handlar också via webben.

Där kan kunden välja leverans via post, men även att hämta det köpta i närmsta butik.

– Det är förstås bra att kunden besöker butiken. Men möjligheterna skiljer mellan stad och landsbygd.

Butikerna ska fungera som mötesplatser där hemmafixaren kan få råd och hjälp med valet av prylar.

– Butiksupplevelsen förändras. Mötet med kunden blir allt viktigare. Det ställer krav på breda och fler kompetenser. Förändringarna i kunders beteende gör att vi numera inte räknar försäljning per butik utan per kund.

Samarbeten med företag i andra branscher breddar Clas Ohlsons erbjudande.

– Man kan inte vara bäst på allt. Alliansen med Mathem var ett viktigt steg. Våra sortiment passar bra ihop. Vårt mål är att komma längre in i hemmen.

Med nystartade Clas Fixare är man en god bit på väg.

– Den tjänsten innebär att någon som kan, kommer hem och löser enklare problem med el eller VVS. Eller sätter upp den där listen som aldrig kommer på plats.

De nya inslagen i Clas Ohlsons affärsmodell ska göra tillvaron enklare för kunderna.

– Vi vill gärna se oss som förenklingskedjan istället för prylkedjan. Människors beteende har ändrat sig. Man vill ha saker och tjänster snabbt.

Kraven på alla delar av bolagets utbud är: Det måste vara lönsamt samtidigt som det kännas unikt.

– Digitala lösningar är effektiva. Vi investerar mer i digitalisering än i butiker. Men framtiden är en kombination av fysisk närvaro och on-line, sa Lotta Lyrå.

Kontaktinformation

Sara Lodén
Näringslivskoordinator
Telefon 073-254 58 50