– Norge ligger långt framme och har som mål att uppnå detta 2040, säger Bo Normark i IVA-podden.
Det krävs mycket energi och fossila bränslen för att producera batterier men många tror att den nya sortens batterier kommer att lösa efterfrågan av hållbara bränslen som transport- och kraftsektorn så länge har letat efter.
Just nu projekteras en stor batterifabrik i Skellefteå - en fabrik som, enligt planerna, ska vara klar 2023. Men det räcker inte för att täcka den efterfrågan som finns i dag.
– Det ser dystert ut för Europa. Det finns behov att totalt 10-20 gånger större volymer, säger Bo Normark
Han spår att inom 15 år kommer Kina vara den dominerande aktören på batterimarknaden.
– I Kina finns ett uppenbart problem. Deras stadsmiljöer är snart akut obeboeliga. De måste lösa de här problemen, säger han.
Bo Normark har varit ordförande för IVA:s projekt Vägval el, han har tidigare varit vd för Power Circle, vice ordförande i regeringens nationella råd för smarta nät och har haft en lång karriär inom ABB.
Alla avsnitt av IVA-podden finns där poddar finns och på iva.se:
- Danica Kragic Jensfeldt, robotprofessor
- Bo Normark, elguru
