IVA-podden: Sverige kraftsamlar för att ladda batterierna

Torsdag 17 maj 2018

Bo Normark.jpg

I det andra avsnittet av IVA-podden träffar Lars Nilsson och Samira Zayane batterigurun och elexperten Bo Normark. Han berättar bland annat om varför vi snart kommer att ha flygplan som drivs av just batterier.

 – Norge ligger långt framme och har som mål att uppnå detta 2040, säger Bo Normark i IVA-podden.

Det krävs mycket energi och fossila bränslen för att producera batterier men många tror att den nya sortens batterier kommer att lösa efterfrågan av hållbara bränslen som transport- och kraftsektorn så länge har letat efter.

Just nu projekteras en stor batterifabrik i Skellefteå - en fabrik som, enligt planerna, ska vara klar 2023. Men det räcker inte för att täcka den efterfrågan som finns i dag.

– Det ser dystert ut för Europa. Det finns behov att totalt 10-20 gånger större volymer, säger Bo Normark

Han spår att inom 15 år kommer Kina vara den dominerande aktören på batterimarknaden.

– I Kina finns ett uppenbart problem. Deras stadsmiljöer är snart akut obeboeliga. De måste lösa de här problemen, säger han.

Bo Normark har varit ordförande för IVA:s projekt Vägval el, han har tidigare varit vd för Power Circle, vice ordförande i regeringens nationella råd för smarta nät och har haft en lång karriär inom ABB.

Avsnittet finns på bland annat Podcaster men du kan även lyssna på det här