IVA-podden: Sverige kraftsamlar för att ladda batterierna

I det andra avsnittet av IVA-podden träffar Lars Nilsson och Samira Zayane batterigurun och elexperten Bo Normark. Han berättar bland annat om varför vi snart kommer att ha flygplan som drivs av just batterier.
Bo Normark.jpg

 – Norge ligger långt framme och har som mål att uppnå detta 2040, säger Bo Normark i IVA-podden.

Det krävs mycket energi och fossila bränslen för att producera batterier men många tror att den nya sortens batterier kommer att lösa efterfrågan av hållbara bränslen som transport- och kraftsektorn så länge har letat efter.

Just nu projekteras en stor batterifabrik i Skellefteå - en fabrik som, enligt planerna, ska vara klar 2023. Men det räcker inte för att täcka den efterfrågan som finns i dag.

– Det ser dystert ut för Europa. Det finns behov att totalt 10-20 gånger större volymer, säger Bo Normark

Han spår att inom 15 år kommer Kina vara den dominerande aktören på batterimarknaden.

– I Kina finns ett uppenbart problem. Deras stadsmiljöer är snart akut obeboeliga. De måste lösa de här problemen, säger han.

Bo Normark har varit ordförande för IVA:s projekt Vägval el, han har tidigare varit vd för Power Circle, vice ordförande i regeringens nationella råd för smarta nät och har haft en lång karriär inom ABB.

Avsnittet finns på bland annat Podcaster men du kan även lyssna på det här

Kontaktinformation

Camilla Koebe
Chef kommunikation och näringsliv
Telefon 08-791 29 85