Stora utmaningar för handeln

De närmsta tio åren kommer handeln att förändras mer än under de föregående hundra. Med en miljon kunder dagligen och åtta koncernbolag, bland andra Åhléns och Axfood, är Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, mitt i stormens öga.
Mia Brunell Livfors 5.jpg

– Nyckel till framgång är förmågan till förändring. Vi ska nå kunden oavsett, var och hur, han eller hon vill handla, sa Mia Brunell Livfors vid ett frukostseminarium på IVA.

För att lyckas med detta krävs goda insikter om de trender som i grunden ruskar om handeln.

– Makten har förflyttats till kunderna. De har all information lättillgänglig på nätet och kan jämföra. Plattformsekonomi med marknadsplatser som Alibaba och Amazon, utan egna varor, är också en stark trend.

Dessutom glider olika branscher samman. En restaurang kan samtidigt vara en butik, vilket gör att samma vara går att hitta på många olika ställen.

– Konsumtionen blir också allt mer värderingsdriven. Kunder kollar noga om varan är ok sett ur exempelvis hållbarhetsperspektiv. Den trenden påverkar alla områden.

Trots att e-handeln blir allt starkare tror Mia Brunell Livfors inte att fysiska butiker har spelat ut sin roll.

– Kunder vill handla både i fysiska butiker och på nätet. Drygt en tredjedel av det en kund köper i en butik har man först kollat på nätet. Det omvända är också ganska vanligt.

Och öppnar en fysisk butik i en stadsdel ökar också e-handeln i samma område.

– Flyttar en matbutik från ett område påverkas all handel. Då minskar också e-handeln.

Sverige skiljer sig från många andra länder när det gäller konsumtion.

– Vi har på tjugofem år inte upplevt någon ekonomisk kris som påverkat den privata konsumtionen. Men en räntehöjning kan komma att göra det.

Kriser ökar, enligt Mia Brunell Livfors, intresset för digital handel. För att möta den och lågprishandeln öppnar Åhléns under våren en outlet.

Hon pekar på att det totala antalet fysiska butiker i Sverige nådde sin högsta nivå ”peak butik” år 2016. Men en utveckling likt den i USA, där hela stadskärnor numera ligger öde, tror hon inte på.

– Men samhället i stort anpassar sig inte riktigt till konsekvenserna av ett minskat antal butiker. Och fortfarande planeras och byggs ny handelsyta. Den ekvationen går inte ihop.

Anpassar sig till framtiden gör däremot Axel Johnson.

– Om tio år ska hälften av vår verksamhet bestå av sådant som vi inte gör i dag. Men kommer det att räcka? Vi driver just nu omkring 200 digitala framtidsprojekt. Och testar olika affärsmodeller. För att kunna göra det är det skönt att ha finansiell styrka i ryggen.

Det erbjudande som ska locka kunder till framtidens Åhléns blir annorlunda än i dag.

– I Åhléns City i Stockholm blir det mer aktiviteter och tjänster. Där ska folk vilja hänga ett tag. Att vi lagt ner några av varuhusen runt om i Sverige betyder inte självklart att vi kommer att fortsätta på den vägen.

Kontaktinformation

Linda Olsson
Projektledare
Telefon 08-791 29 06