Nya kundbeteenden tvingar bankerna till förnyelse

Allt sker i realtid, dygnet runt. Leverantörer av finansiella tjänster måste därför vara extremt effektiva och automatisera allt som går att automatisera om de ska vara konkurrenskraftiga. Det sa Birgitte Bonnesen på hennes första officiella framträdande efter att hon lämnade vd-posten på Swedbank för några månader sedan. Det var på ett frukostmöte med IVAs Näringslivsråd som Bonnesen gav en rykande färsk analys av läget för finansindustrin.

Bonnesen poängterade att förändringarna i finansindustrin faktiskt drivs fram av kundernas krav på tillgänglighet och snabbhet. Bonnesen påminde om den gamla tidens bankman som visste allt om sina kunder, till och med om de ville ha mjölk i kaffet. Kunderna vill ha de trygga och betrodda i att vara känd hos sin bank. Hur byggs det förtroende upp i en tid av brus och desinformation, utan fysiska möten?  

– Idag litar man mest på rekommendationer från vänner, kollegor eller någon ”klan” där man har sin grupptillhörighet, sa Bonnesen.

Bankerna lägger också miljardbelopp på cybersäkerhet då attackerna för att komma åt kundernas information blir allt mer sofistikerade. 

Med hjälp av kunddatan kan banken med precision pricka in rätt personifierade erbjudande när de helst de efterfrågas, om det så är klockan sju på morgonen. 

– I dag vill bankkunderna ha superbekväm service alla tider på dygnet de har oftast inte tid att komma till ett bankkontor, sa Bonnesen. 

Nu måste bankerna anställa specialister inom marknadsföring och IT för att vara konkurrenskraftiga. Finanssektorn behöver kompetens inom AI, automatisering, Extended Reality och kvantdatorer. Den utvecklingen ställer helt nya krav på rekryteringen.

Den finansiella sektorn står inför en digital omställning som kräver investeringar i kompetens och teknologi samtidigt som de behöver hitta nya intäktsmodeller när minusräntan har bitit sig fast. I det läget vill regeringen införa en bankskatt, påpekade Bonnesen.   

– Det är något väldigt märkligt att det i Sverige talas om branscher som tjänar för mycket. En bankskatt skulle i realiteten betalas av bankens kunder, sa hon.  

Finansindustrin står uppenbart inför genomgripande förändringar som kräver en hög investeringstakt i infrastruktur och IT. Fler nya företag kommer att växa fram i Stockholms fintech-kluster, spådde Bonnesen.

– Svenska entreprenörer tänker ofta stort. Om de kan realisera en affärsidé i samarbete med en storbank kan de sedan lansera affärsidén internationellt. Det finns kolossala möjligheter till win-win när stora aktörer samarbetar med uppstickande tech-bolag, avslutade Bonnesen.  

Kontaktinformation

Sara Lodén
Näringslivskoordinator
Telefon 073-254 58 50