Pantad, inte dum

Projektet Resurseffektivitet och cirkulär ekonomi undersöker pant som lösning för att främja ökad återvinning. Civilingenjören och entreprenören Suwar Merts företag PantaPå är en intressant lösning som möjliggör att olika förpackningar och påsar kan pantas på samma sätt som PET-flaskor och aluminiumburkar.
Pant_foto_Albin_Olsson_1200px.jpg

Grunden i idén är den ursprungligen benämnda PantaPåsen, som idag kort och gott kallas PantaPå. Varor som omsluts av denna påse får därmed en pantbar förpackning, där små påsar hittills gett 1 krona i pant och större 2 kronor.

Själva pantningen går till så att man laddar ner PantaPå-appen, tar sig till närmaste återvinningsstation som genom gps-koordinater hittas i appen, skannar streckkoden på förpackningen och kastar den i rätt behållare, berättar tidningen Lantbruksnytt, som också rapporterar att brödföretaget Skogaholm (som ligger under Fazer) har satsat på PantaPå för sina brödpåsar.

Apoteket var först ut att testa Suwar Merts modell, och utökar nu enligt Veckans Affärer från tre butiker i Stockholm till sammanlagt 41 butiker runt hela landet som kommer att ha pantbara plastpåsar. Suwar driver numera också företaget med sin syster Berfin Mert.

Ytterligare produkter tillkommer löpande:
– Det är Yes diskmedel som nu blir pantbart via PantaPå-appen. I deras fall kommer panten i form av rabattkuponger för produkter medan Apoteket valt pengar tillbaka, berättar Suwar Mert till tidningen Packmarknaden.

Leverantörerna köper nämligen en licens till appen och kan sedan styra hur modellen ska se ut för kunderna.

Kontaktinformation

Joakim Rådström
Kommunikatör
Telefon 073-656 76 17