Stadskärnor byter roll allt snabbare

Butiker i innerstäderna bommar igen. Serviceföretag, som restauranger och frisörsalonger, tar över. Pandemin har både skyndat på och bromsat utvecklingen i stadskärnor.

– Handeln är där konsumenterna är, sa Emma Hernell, vice vd för Handelns utredningsinstitut, vid ett webbinarium om handelns roll i framtidens stadsmiljöer.

Och när pandemin slog till, så stannade konsumenterna hemma. Det satte extra fart på den växande e-handeln, tvärnitade restauranger, kaféer och andra tjänsteföretag. Detaljhandeln ruskades om. Men skillnaderna är stora beroende på bransch.

– Modebranschens butiker drabbades hårt. Och när den drabbas, så påverkar det städerna.

Visserligen ökade e-handeln med kläder. Men det kompenserar långt ifrån minskningen av handeln i butik.

Andra branscher, som järnhandel, bygg, elektronik och blommor har däremot klarat de pandemiska prövningarna bra.

Också dagligvaruhandeln har påverkats. Matleveranser hem till dörren har fått ett rejält uppsving.

– Externa handelsplatser dit det går att ta bil ända fram till dörren har klarat sig bra.

Emma Hernell förutsåg att pandemin kommer att leda till en våg av konsolideringar för handelsföretagen och att lågpriskedjor fortsätter att växa.

– En framtidsfråga för städerna är hur företag kommer att se på behovet av centralt belägna kontor, sa hon.

Det är viktigt att stadskärnorna är attraktiva och att människor vill vara där. I Stockholm anser många att Sergels torg är stadens hjärta. Men torget är ändå, menar Anna Nordin, Vasakronans affärsutvecklingschef för city, bara en väg för dem som ska någon annanstans.

– Levande stadsmiljöer är ett ansvar för fastighetsägare. Därför fokuserar vi mycket på det som finns utanför husen, sa hon.

Och behoven förändras. När Sergels torg och kvarteren runt omkring byggdes för 60 år sedan var bilen i fokus. Nu är det annorlunda. Nu ska människan ta plats. Vasakronans pågående projekt, Sergelstan, har målet att skapa ett aktivt och levande city. Där människor vill stanna längre. Kvarteren är på väg att få nytt utseende och innehåll.

– I framtiden blir det färre butiker, mer upplevelser och hus som kan användas till olika saker. Innerstadshandeln är inte död. Men den vardagliga är det. Den flyttar till nätet, sa Anna Nordin.

Här kan du se webbinariet

Kontaktinformation

Staffan Eriksson
Temaledare Människa-Teknik-Samhälle
Telefon 08-791 29 53