Svart, grön, blå, vit - vilken dag är bäst?

Lördag 24 november 2018

Black_Friday_1200px.jpg

Nyligen har köpdagen Black Friday gått av stapeln. I år möttes arrangemanget dock av massiv kritik från många håll, och föranledde protestdagar som "Green Friday" och "White Monday". Hur bör man agera i frågan?

Evenemanget "Black Friday", som på allvar etablerade sig i Sverige för endast ett antal år sedan, har sedan dess vuxit till en stor och viktig dag för detaljhandeln i landet. Men under de allra senaste åren har tilldragelsen mötts med alltmer kritik. Och även om besöken till köpcentrumen i USA ökade med fem procent under årets Black Friday jämfört med fjolårets, sjönk besökssiffrorna faktiskt med tre procent i Sverige.

Som motreaktion har istället ett antal andra märkesdagar införts i mer eller mindre officiella sammanhang. Exempelvis har måndagen innan Black Friday kommit att kallas "White Monday", och ska syfta till att stötta hållbara och cirkulära konsumtionsmönster. Tisdagen efter Black Friday har kommit att benämnas "Giving Tuesday", och ska uppmuntra till att ge mer till välgörenhet. Och e-handelsföretaget by Billgren vill uppmuntra till att ge pengar till initiativ för rent vatten, i en kampanj kallad "Blue Weekend".

Vaggeryds kommun har i en offentlig kampanj gått ut och rekommenderat invånarna att fira "Green Friday" för att minimera sin miljöpåverkan. Som exempel på initiativ att stötta inom kommunen tar Vaggeryd bland annat upp det kreativa återanvändningscentret ReMida, som uppmuntrar till ett mer miljömedvetet förhållningssätt genom att lära barn och elever att ta tillvara på det som finns runt omkring och samtidigt minska konsumtionen av nya saker.

Black Friday försvaras dock alltjämt av bland annat vissa handelsförespråkare och debattörer, såsom Johan Norberg i fPlus. Norberg menar samtidigt att konsumtionskritiken är relevant av miljöskäl.

– Det finns en poäng att se över vad vi gör med jordens resurser. Men det betyder också att alla lösningar måste tävla mot varandra – konkurrens är det som i slutändan kan leda till en bättre och mer hållbar standard, säger Norberg till fPlus.

En möjlig väg framåt, som skulle generera såväl handel som miljömedvetenhet, föreslås av företaget CirEko.

– Det handlar inte om att sluta handla och sluta shoppa, utan om att göra det på ett annat sätt: hyra, återbruka och dela, så att värdet behålls, säger Ann-Sofie Granzell, ordförande i CirEko, till Sveriges Radio P4 Västmanland.

För att sporra denna sorts konsumtion har därför aktörer såsom begagnatsajten Blocket sänkt sina annonspriser för privatpersoner, som en del av en mer hållbar Black Friday-kampanj.

 

Skribent: Joakim Rådström