Uppkopplade produkter skapar mervärde för Atlas Copco

Digitalisering måste ge ökade intäkter, i annat fall är den meningslös. Det anser Mats Rahmström, vd och koncernchef för Atlas Copco.
Rahmström Mats 10.jpg

– Att digitaliseringen skapar värde är det viktiga. Inte tekniska finesser i sig, sa Mats Rahmström, vid ett frukostmöte på IVA.

En liten avancerad robot kan ju vara trevlig. Men, menade han, man måste veta vad man ska ha den till.

– Många tror att det bara är yngre personer som behöver hänga med i den digitaliserade världen. Det är fel. Även företagens ledningar måste lära sig.

Digitaliseringen får lika omvälvande betydelse som elektrifieringen på sin tid. Då utvecklade stora bolag eldrivna produkter. Nu blir de digitaliserade.

Exempelvis är 120 000 stora kompressorer, spridda över världen, uppkopplade. Via fem hubbar övervakar Atlas Copco deras tillstånd. Verkar något onormalt, får kunden ett telefonsamtal och problemet kan lösas på enklaste sätt.

Serviceteknikerna har också fått en ny möjlighet att hitta lösningar när något krånglar.

– Nu tar teknikern en bild som visar felet och ställer en fråga på nätet. Svaret kommer från en kollega någonstans i världen som åtgärdat ett likande fel. Förr ringde teknikern till huvudkontoret för att få råd. Numera får huvudkontoret istället följa nätdialogen.

Alla eldrivna produkter från Atlas Copco är förberedda för uppkoppling.

– Att ansluta en maskin är enkelt. Att få ut något vettigt ur all data är svårare. Men ingen ska kunna tolka våra data bättre än vi själva, sa Mats Rahmström och poängterade att hans bolag inte är ett mjukvaruföretag, däremot drivet av mjukvara.

Innovation i vid mening hör också till företagets drivkrafter.

– Men hur bygger man en struktur för det? Det gör man inte. Innovation är en personfråga. Därför tillsätter man små grupper som får driva ett projekt. Går det fel lägger man ner.

Nära samarbete med kunderna är viktigt. Produkterna ska ge mervärde i deras verksamhet.

Atlas Copco har 40 000 anställda och finns 180 länder. Mats Rahmström vill gärna anställa fler ingenjörer, mjukvaruutvecklare och dataanalytiker.

– Vi skulle kunna vara fler i Sverige, men personer med rätt kompetens saknas. Därför ökar vi i Indien.

Platsannonser för att hitta dataspecialister i Sverige är slöseri med resurser. Rekryteringen sker lite tvärt om.

– Man får leta upp dom. Sen får rekryterande chef försöka sälja Atlas till dom, sa Mats Rahmström, vars mål för företaget är att lönsam tillväxt bland annat genom en klar definition av vad Atlas Copco inte ska göra.

Se filmen från frukostmötet.

Kontaktinformation

Sara Lodén
Näringslivskoordinator
Telefon 073-254 58 50