”Upptäckarglädjen hos ungdomarna motiverade mig”

Över 2000 ungdomar världen över anslöt sig under våren 2020 till Junior Academys utmaning Combating Covid-19, och började arbeta med tekniska lösningar för att bekämpa coronakrisen. Från Sverige deltog även handledare som stöttade de unga lagen i deras arbete. En av dessa var svenske Tomas Jonsson, utbildare och projektledare på Teknikens Hus i Luleå.
Tomas-Jonsson-Teknikens-Hus_Foto-Teknikens-Hus-1200px (002).jpg

Junior Academy drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i samarbete med the New York Academy of Sciences (NYAS). Det är ett internationellt program som ger intresserade ungdomar från 13 till 17 år chansen att på sin fritid arbeta med riktiga samhällsutmaningar och utvecklas inom problemlösning och innovation.

Nu söker IVA på nytt handledare från Sverige till Junior Academy och vårens utmaningar. Tomas Jonsson är lärare och projektledare på Teknikens Hus i Luleå och handledde det internationella laget United in Crisis, med svenska deltagaren Sara Rydell, då 17 år. Resultatet? Laget vann IVAs utmärkelse Ung innovation i kristid med sin lösning om snabb automatiserad kompetensmatchning i kristider Utmärkelsen gav medial uppmärksamhet som ledde till att Sara på sin 18-årsdag i oktober 2020 klev in som Sveriges yngste styrelseledamot i HR-Techbolaget JobAgent för att implementera lagets idé.

Ta chansen, bli mentor i Junior Academy och sök idag! 

Varför blev du handledare till Junior Academy?
- Jag har tidigare jobbat som gymnasielärare i kemi och matematik och alltid tyckt att det är givande och lärorikt att jobba med ungdomar. Så när jag fick en förfrågan från Maja Neiman på IVA att vara handledare så var valet enkelt.

"Att vara handledare till Junior Academy kräver inte så mycket, men det ger massor". 

Hur fick du reda på detta?
- Maja Neiman, projektledare på IVA, besökte min nuvarande arbetsplats Teknikens Hus och berättade om Junior Academy och deras arbete. Eftersom jag arbetar med lärarfortbildningar i Norrbotten genom nätverket RegTek så var det naturligt att ta den informationen vidare ut i länet och berätta om Junior Academy för länets lärare.

Vad tyckte du om att vara handledare?
- Det har varit otroligt lärorikt och spännande att följa elevernas arbete. En stor förmån att få vara med på en sådan här resa tillsammans med vetgiriga och drivna ungdomar.

Var det svårt?
- Nej jag upplever det inte som svårt. Det kan bli en del möten på eftermiddagar och kvällar för att matcha tidszonerna, så det bör man vara beredd på. Men i mitt fall passade det mig eftersom jag arbetar dagtid. Vid kontakten med deltagarna från de andra länderna får man dessutom en chans att öva på sin engelska.

 Var det roligt?
- Ja, det var riktigt roligt. Ett härligt sätt att få vara med om ungdomars kreativitet och samtidigt lära känna nya människor runt om i världen.

Har du några tips till andra som vill bli handledare till Junior Academy?
- Funderar du på att bli handledare tycker jag absolut att du ska ta chansen. Kontakta gärna IVA och be dem berätta mer om vad det innebär.

Vad var din styrka och vad behöver man kunna för att vara handledare?
- Man behöver inte vara expert inom något specifikt område utan det handlar främst om att vara en god lyssnare, att kontinuerligt ge feedback på ungdomarnas material och hjälpa dem att hålla kolla på tidsplanen.

Skulle du rekommendera andra till att bli handledare i Junior Academy?
-Verkligen! Att delta i Junior Academy är utvecklande både för ungdomar och för mig som handledare.

Berätta gärna lite om hur arbetet var!
- Att vara handledare till Junior Academy kräver inte så mycket, men det ger massor. Jag hade dels enskild kontakt med de svenska deltagarna men deltog också regelbundet på teamets veckomöten. På mötena briefade teamet mig om deras arbete samt om planering inför kommande vecka. Jag kunde också följa och ge feedback på deras arbete via deras gemensamma dokument.

- Men själva innehållet arbetade ungdomarna fram helt på egen hand. Jag hjälpte dem med att samla in data genom att sprida information om deras projekt i mina nätverk. Jag använde även mitt nätverk till att koppla ihop dem med rätt kontakter för specifika problem, till exempel en IT-arkitekt som kunde berätta hur man designar ett säkert insamlingssystem av data.

Ta chansen, bli mentor i Junior Academy och sök idag! 

Vem kan bli handledare i Junior Academy?

Maja Neiman är projektledare för Junior Academy i Sverige på IVA. Hon berättar vad som krävs för att bli handledare i Junior Academy

"De utmaningar som ungdomarna arbetar på utgår från FNs globala hållbarhetsmål".

- Du arbetar eller studerar inom ett område kopplat till vetenskap, innovation, utveckling eller lärande.  Du måste kunna kommunicera tydligt på skriven och talad engelska. Det är en fördel men inte ett krav att ha arbetat med vetenskaplig forskning eller i projekt. Det här är ett ideellt uppdrag, men som inte tummar på kvalitén. Den som vill bli handledare går igenom en ansökningsprocess som utförs av vår samarbetspartner New York Academy of Sciences. Ansökningsprocessen ser till att eleverna i programmet möter professionella och hängivna mentorer, säger Maja Neiman.

Vetenskaplig forskning är kärnan i programmet. Vad menas med det?
- Det handlar om att använda sig av vetenskaplig forskningsmetodik för att skapa en trovärdig lösning på ett komplext problem. Deltagarna vägleds genom processen att skapa ett lag, sätta en gemensam kultur och en projektplan.

- Bakgrundsläsning, referenser och faktagranskning är centralt för att sedan arbeta fram en lösning genom en idé som kan, testas, analyseras och förfinas. De utmaningar som ungdomarna arbetar på utgår från FNs globala hållbarhetsmål. De är alltid aktuella och verkliga samhällsutmaningar där teknisk innovation kan vara en viktig lösning.

Hur mycket tid lägger en handledare i genomsnitt på uppdraget?
- Alla handledare måste gå igenom en timmes webbsänd utbildning. Sedan är det egentligen upp till handledaren och laget att komma överens om tid och format. En rekommendation är 1-2 timmar per vecka i form av till exempel en videochatt samt tillgänglighet för att svara på frågor. Det finns också experter tillgängliga som kan hjälpa till att svara på ämnesspecifika frågor. Det jag ser är glädjen och engagemanget som väcks hos båda ungdomarna och hos handledarna. Det blir en personligt utvecklande resa för många och något att vara riktigt stolt över att ha deltagit i, säger Maja Neiman. 

 

Vill du också bidra till att främja nyfikenhet och upptäckarglädje hos ungdomar?

Ta chansen, bli mentor och sök idag! 

Om laget som Tomas Jonsson handledde

Laget United in Crisis, med svenska deltagaren då 17-åriga Sara Rydell vann IVAs utmärkelse Ung innovation i kristid.

När pandemin slog till globalt initierades en öppen coronautmaning från vår Junior Academy-partner the New York Academy of Sciences. Över 2000 ungdomar världen över anslöt sig och började arbeta. För att uppmärksamma våra svenska ungdomar införde vi en extra utmärkelse för bästa lösning från ett lag med en svensk deltagare.

Det vinnande laget bestod av sex ungdomar: Sara från Sverige, fyra personer från USA och en från Turkiet.

Se klippet från Nyhetsmorgon i TV4 där Sara själv berättar om sin lösning. Lyssna på inslaget i P4 Radio Stockholm där även Oscar Stege Unger, direktör för Wallenbergstiftelserna, berättar om hur relevant lagets lösning är.

Kontaktinformation

Helena Mehra
Temakommunikatör för Kunskap i världsklass
Telefon Tel: 08-791 29 42