Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

AI, högre utbildning och framtidens ingenjörer

Vilken betydelse har artificiell intelligens (AI) för färdigheter, kunskap och kompetensbehov i framtidens yrkesliv? Hur påverkar AI högre utbildning? På vilka sätt utmanar AI traditionella undervisningsformer vid universitet och högskolor? Hur ser studenters AI-användning ut och vilka är deras åsikter om AI i lärande? Vi tittar på vilka satsningar som nu görs i Sverige och får ta del av erfarenheter från ett av USAs främsta universitet, Purdue University.

Event information

Tid
Plats

IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

Seminariet sänds även digitalt.

Information

Webbinarium: Kostnadsfritt

Seminarium: Kostnadsfritt

Välkommen till ett seminarium och samtal arrangerat av IVAs Studentråd och Vinnova Wallenberg Fellow Alumninätverk, med: 

Clara Hernblom, IVAs studentråd och student Sveriges Lantbruksuniversitet och Gabriel Granström, Vinnova Wallenberg Fellow alumn och Strategic Project Manager, KK-stiftelsen, som välkomnar till seminariet och presenterar dagens ämne.  
 
Erik Sundberg, Vinnova Wallenberg Fellow alumn och student Uppsala universitet, visar hur en kreativ student kan använda generativ AI i vardagen.  

Patrick Wolfe, Provost and Executive Vice President for Academic Affairs and Diversity vid Purdue University, berättar om universitetets arbete med framtida ingenjörsutbildningar. Wolfe delar också med sig av tidigare erfarenheter och insikter från bland annat Harvard, UCL’s Big Data Institute vid University College London och the Alan Turing Institute (UK's national center for data science).  

Amy Loutfi, Co Director, WASP – Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program berättar om WASP Education Development-programmet (WASP-ED) som verkar för att öka svenska universitets förmåga och kapacitet att tillhandahålla aktuell och skalbar utbildning i AI och andra transformativa teknologier. 

Christian Stöhr, Docent och Studierektor vid Avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap (EER) på Chalmers berättar om ett projekt där man genom en unik enkätundersökning tittat på studenters AI-användning och åsikter om AI i lärandesammanhang. Enkäten vänder sig till studenter vid landets samtliga universitet.  
 
Moderator är Paulina Modlitba.

Seminariet hålls på engelska och professor Patrick Wolfe deltar på länk. 

Medverkande

Patrick Wolfe

Professor i statistik och datavetenskap Purdue University

Amy Loutfi

Professor i datavetenskap och vicerektor för AI och innovation Örebro universitet

Christian Stöhr

Docent och Studierektor vid Avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap (EER) på Chalmers

Paulina Modlitba

Föreläsare, ängelinvesterare och konsult inom innovation och tech. Civilingenjör från KTH och MIT

Clara Hernblom

IVAs Studentråd, student Sveriges Lantbruksuniversitet

Gabriel Granström

Vinnova Wallenberg Fellow alumn, Strategic Project Manager KK-stiftelsen

Erik Sundberg

Vinnova Wallenberg Fellow alumn, student Uppsala universitet

Kontakt

Linda Olsson

Projektledare

Teknik och ekonomi

Telefon: 0706 - 67 93 12

Linda Olsson