Nytt kunskapsunderlag om behovet av teknisk kompetens
Teknisk kompetens är viktig, men aldrig densamma. I en tid av snabb digitalisering, artificiell intelligens och grön omställning förändras arbetsmarknadens behov i rasande takt. Ett nytt kunskapsunderlag från IVA belyser hur framtidens kunskapssamhälle kräver nya sätt att tänka kring utbildning och kompetens.
I kunskapsunderlaget identifieras tre huvudkategorier av teknisk kompetens som blir avgörande framöver:
- Teknisk expertis
Djup teoretisk och praktisk kunskap behövs för att utveckla, implementera och förvalta ny teknik. Efterfrågan på specifik expertis varierar snabbt och här spelar både universitetsutbildningar och yrkeshögskolor en viktig roll. - Generell teknisk användarkompetens
Allt fler yrken kräver förmåga att förstå och använda teknik inom sitt område. Det handlar om att kunna dra nytta av digitala verktyg och AI, även om man inte är teknisk specialist. - Icke-tekniska kompletterande kompetenser
Förmågor som samarbete, kommunikation, läs- och skrivkunnighet samt förmågan att lära sig nya saker blir allt viktigare när arbetsuppgifter förändras och automatiseras.
Om kunskapsunderlaget
En arbetsgrupp bestående av ledamöter från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) fick i uppdrag av projektet Framtidens kunskapssamhälle att diskutera bilden av framtidens STEM-yrken och söka svar på frågor rörande dessa.
Genom samlad erfarenhet och expertis arbetade gruppen under våren och sommaren 2024 utifrån tre teman: kopplingen mellan utbildningsvägar och efterfrågad kompetens inom teknik, att få in underrepresenterade grupper i STEMutbildningar samt digitaliseringens påverkan på relevant teknisk kompetens inom STEM.
Syftet med kunskapsunderlaget är att tydliggöra och bredda bilden av framtidens STEM-yrken och vilka tekniska kompetenser som kommer att behövas framgent.