Framtidens kunskapssamhälle är ett långsiktigt projekt som syftar till att uppmuntra barn och unga till lustfyllt lärande, och samtidigt stärka ungas förmåga att värdera information och fatta vetenskapligt grundade beslut.
Projektets fokus på de så kallade STEM-ämnena (science, technology, engineering, mathematics, på svenska ungefär vetenskap, teknik, problemlösning och matematik) betyder att vi vill förmedla det naturvetenskapliga förhållningssättets nytta för ett demokratiskt och hållbart samhälle.
Om projektet
Framtidens kunskapsssamhälle
Projektperiod: 2019-
Projektledare: Caroline Ingvarsson
Ordförande styrgrupp: Magnus Berggren
Finansiärer: anslag från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse samt bidrag från IVAs jubileumsinsamling 2019.
Styr- och arbetsgrupper
Magnus Berggren, ordförande Christine Sundberg Carendi Emma Frans Christer Fuglesang Susanne Norgren Anette Novak Carl-Johan Sundberg Klas Wåhlberg Carolina Wählby William Eulau, IVAs Studentråd
Carl Johan Sundberg, Karolinska Institutet och Karolina Lisslö, Mattecentrum, ordföranden. Rasmus Häggkvist, Schoolmentors Fredrik Zimmerman, Högskolan i Borås Peter Skogh, Tekniska Museet Ann Molin, Hack for Earth foundation Jonas Bygdeson, MyDreamNow Carina Carlhed Ydhag, Stockholms universitet Jenny Jansson, VBU Ludvika
Cecilia Ekstrand, TomTits Experiment, ordförande. Sven-Ove Hansson, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) Gustav Bohlin, Vetenskap och allmänhet Gunnar Svedberg, tidigare rektor för Göteborgs universitet Anna Danielsson, Stockholms universitet Josefin Wäppling Bernardzon, Teknikens Hus Luleå Moussa N’diaye, Rapatac Arnold Pears, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Vetenskapligt kapital med fokus på teknik och naturvetenskap
Rapporten introducerar det engelska begreppet science capital som på svenska översatts till naturvetenskapligt och tekniskt kapital eller vetenskapligt kapital, med fokus på teknik och naturvetenskap.
Naturvetenskaps- och teknikprogrammet – för vem och var?
En jämförelse mellan kommuner och över tid. I rapporten presenteras statistik om elever som läser naturvetenskaps- och teknikprogrammen på gymnasiet. Rapporten återger statistik på nationell, läns- och kommunnivå.
Rapport: Aha! Hur olika aktörer kan uppmuntra barns och ungas lärande utanför skolan
Det nyfikenhetsdrivna, frivilliga lärandet som sker utanför skolan är ett viktigt komplement till skolan. Men tillgängligheten behöver öka, visar denna rapport från IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle.
Kompetensförsörjning
Rapport
Seminarier
Streamas Live
Hur kan vi attrahera fler ungdomar till naturvetenskap- och teknikprogrammet?
Fredag den 17 februari
14:00-
15:45
Streamas Live
IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Seminariet sänds även digitalt.
Kompetensförsörjning
Hur kan vi attrahera fler ungdomar till naturvetenskap- och teknikprogrammet?
Streamas Live
När toppforskning blir kunskap
Tisdag den 21 mars
14:00-
15:30
Streamas Live
IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 Stockholm eller online