Rapport: Det bygger på oss

Många tekniklärare i Sveriges grundskolor saknar grundläggande förutsättningar för att bedriva undervisning av hög kvalitet. Bristen på tekniksalar, stora elevgrupper och begränsade resurser för materialinköp riskerar att påverka undervisningens kvalitet och försvåra genomförandet av vissa praktiska moment.

IVAs vd i stadsmiljö
citat tecken

Vi står inför stora samhällsutmaningar där teknisk kompetens är en nyckel.

– Tekniklärare har en viktig roll i att förbereda eleverna inför framtida tekniska utmaningar. Men lärarna behöver få bättre förutsättningar. Många lärare saknar idag en tekniksal och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling, säger Sylvia Schwaag Serger, vd för IVA. 

omslag

Det bygger på oss. Tekniklärares syn på sina förutsättningar att undervisa i grundskolan.

Många saknar tekniksal

I rapporten lyfts vikten av att öka skolledningens engagemang i teknikämnet. Endast 23 procent av tekniklärarna som besvarat enkätundersökningen i rapporten upplever att ledningen tar ansvar för att utveckla undervisningen. Av högstadielärarna saknar 43 procent tekniksal och på mellanstadiet är det 85 procent som anger att de inte har möjlighet att undervisa i en tekniksal. Enligt enkätsvaren upplever många tekniklärare att stora elevgrupper gör det svårt att arbeta med praktiska moment. Endast 8 procent av de tillfrågade mellanstadielärarna och 23 procent av lärarna som undervisar på högstadiet instämmer helt i att de har möjlighet att undervisa teknik i halvklass. Dessa otillräckliga resurser försvårar för lärarna att skapa en dynamisk undervisningsmiljö, där elever verkligen får pröva, utforska och förstå teknikens möjligheter.

Förslag för att förbättra teknikundervisningen 

Teknikämnet är avgörande för att rusta unga inför framtidens samhälle och arbetsmarknad. För att lyckas krävs att tekniklärare får rätt förutsättningar – såväl kopplat till den fysiska lärmiljön som till ekonomi och organisation.

För att stärka teknikundervisningen i skolan föreslår IVA:

  • Förbättrad lärmiljö genom att ordna fler tekniksalar och ha mindre elevgrupper. Detta krävs för att minska lärarnas utmaningar att genomföra praktiska delar av teknikundervisningen.
  • Skolledningen behöver öka sitt stöd för att utveckla teknikundervisningen med riktade satsningar och resurser för fortbildning och ökade möjligheter till kollegiala utbyten. De bör också främja studiebesök till museer och Science Centers när det är möjligt. Endast omkring en tiondel av tekniklärarna svarar att de besöker museer eller Science Centers i ganska eller mycket hög grad.

Om rapporten

Med hjälp av en enkätundersökning med 164 tekniklärare på mellan- och högstadiet undersöks olika aspekter som påverkar lärarnas möjlighet att undervisa i enlighet med kursplanen.

Genom att lyfta fram tekniklärarnas egna perspektiv ger rapporten ny kunskap om teknikämnet i grundskolan. Den pekar även ut vägar framåt för att stärka teknikämnets möjlighet att bättre kunna stimulera ungas intresse för och kunskapsutveckling inom teknik, och främja lärande. 

Rapporten ”Det bygger på oss: Tekniklärares syn på sina förutsättningar att undervisa i grundskolan” är framtagen inom ramen för IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle, som syftar till att göra de så kallade STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering, Mathematics – på svenska ungefär naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) mer tillgängliga och meningsfulla för barn och unga.

Rapporten har tagits fram i samarbete med organisationen Vetenskap & Allmänhet.

Mer om IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle
tekniklärare i klassrum

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Aktuellt från IVA mailas varannan tisdag och ger dig senaste nytt om vad vi gör - och inbjudningar till alla våra evenemang.